Az amerikai vásárlók hetven százaléka idén csak november legvégén, illetve december elején kezdte el a karácsonyi bevásárlást. Ez arra is visszavezethető, hogy a Hálaadás idén november 28-án volt, a Hálaadás időpontjához igazodó, azt követő Black Friday (kiskereskedők akciós péntekje) és Cyber Monday (internetes áruházak akciós hétfője) pedig november 29-re, illetve december 2-re esett – derül ki az amerikai Deloitte által publikált, az idei karácsonyi ünnepekhez kapcsolódó kiskereskedelmi felmérésből. Azok az emberek, akik előbb kezdik a vásárlást, hajlamosak akár 25 százalékkal többet költeni azoknál, akik csak decemberben indulnak el az ajándékokért.
Az amerikai vásárlók idén fejenként átlagosan 1 496 dollárt (mintegy 440 ezer forintot) terveznek költeni, ami 40 dollárral (közel 12 ezer forinttal) alacsonyabb összeg a tavalyi évhez képest. Ötből egy amerikai vásárló idén tudatosan szán alacsonyabb összeget az ajándékokra, azért, hogy több pénzt tudjon megtakarítani. A magyar vásárlók viszont a múlt évi költéshez (41 ezer forint) képest valamivel többet, átlagosan mintegy 48 ezer forintot terveznek költeni az ünnepi időszakban – derül ki a GKI Digital éves kutatásából.
Az amerikai Deloitte felmérése idén az úgynevezett „nagy költekezők” csoportjára is fókuszált. Ők azok, akik évi több, mint 100 ezer dollár (mintegy 30 millió forint) jövedelemmel rendelkeznek. Ebbe a csoportba tartozik minden ötödik amerikai vásárló, többségük (65 százalékuk) 40 év feletti. A „nagy költekezők” fejenként nagyságrendileg 2100 dollárt (nagyjából 620 ezer forintot) készülnek költeni idén a karácsonyi ajándékokra. A felmérésből az is kiderül, hogy a „nagy költekezők” nagyobb valószínűséggel szerzik be az ajándékokat interneten az ünnepi időszak alatt, kétharmaduk okostelefonon vásárol.
Magyarországon a legnépszerűbb ajándéktípus évek óta a ruházati cikk, utána szorosan a különböző szépségápolási termékek, és végül a játékok szerepelnek. Az Egyesült Államokban is hasonló sorrendet mutat az ajándékok népszerűsége, azzal a különbséggel, hogy a vásárlási utalványok ajándékozása a dobogó második helyén szerepel, megelőzve ezzel a kozmetikumokat. Az „élmény-ajándékok”, mint a wellness hétvége, utazás, koncertjegy is hasonló népszerűségnek örvendenek, hiszen az utazás, szórakozás és kikapcsolódás is fontos szempontként jelenik meg az amerikaiak számára az ünnepi időszakban.