Most épp a Teslára fáj a Google foga

Érdekes elemzés látott napvilágot arról, hogy a Google-nak jó ötlet lenne a Tesla megvásárlása, így válhatna az utóbbi akár a világ legnagyobb autógyártójává. Kérdés, hogy valóban gondolkoznak-e a felek az ötleten vagy csak a Tesla-részvények ármanipulációját látjuk.

Fellegi Tamás Péter
2020. 02. 13. 13:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A világ egyik legnagyobb vállalata, a Google megvásárolhatná a Teslát vagy legalábbis a cég részvényeinek többségét, mégpedig részvényenként 1500 dolláros áron (most nagyjából 800 dollárt kell fizetni egy Tesla-papírért). Normális körülmények között a napokban felröppent hír csak egy volna a sok elemzői elképzelés között. Azáltal azonban, hogy az elmúlt hetekben elképesztő mértékben emelkedett a Tesla-részvények árfolyama, már egész más megvilágításba kerül a dolog, mégpedig két okból: vagy reális a feltételezés, és a háttérben máris zajlik a felvásárlás, vagy egyszerűen csak azért most jelent meg az elemzés, hogy még jobban felhajtsák vele a részvény árát.

Egyvalami tagadhatatlan: az együttműködés teljesen racionális lenne, összeolvadásuk lehetőségeket biztosítana a Teslának arra, hogy a világ legnagyobb elektromosautó-gyártójává váljon. A Forbes elemzésében számba vette, mit nyerne az ügylettel a Tesla: egyrészt a Google óriási szoftverfejlesztési potenciálját használná ki az önvezető funkciók erősítése révén. A Google készpénzállománya lehetővé tenné, hogy 2025-re a gyártást felfuttassák a jelenlegi évi félmillió autóról 2,7 millióra, majd 2030-ban már nyolcmillióra. Ezzel elérnék a jelenleg legnagyobb Toyota és Volkswagen termelési szintjét. Ráadásul nemcsak saját járműveibe tehetné, hanem autónként nagyjából 3000 dolláros áron más gyártóknak is eladhatná az önvezető szoftver használati jogát, hiszen ez sok gyártónak jobban megérné, mint saját fejlesztésbe fogni.

Az informatikai cég tudása és készpénzállománya fellendíthetné az autógyártó fejlődését
Fotó: Kurucz Árpád

A Google további növekedési lehetőséghez juthat egy olyan szegmensben, amellyel már elkezdett foglalkozni. Évente kilencvenmillió autót értékesítenek világszerte, vagyis a lehetőségek szinte korlátlanok, ha tömegesen kezdenek versenyképes árú és az önvezető képesség minél magasabb fokát elérő e-autókat gyártani. A Tesla a feltételezett 1500 dolláros részvényenkénti áron ugyan minden idők legdrágább felvásárlása lenne, de a Google tőkeerős: tőzsdei kapitalizációja ezermilliárd dollár fölött van, és 120 milliárd dollár készpénzzel rendelkezik.

A Google által birtokolt Tesla éves árbevétele 2025-ben 150 milliárd, 2030-ban már 460 milliárd dollár lehetne, ez utóbbihoz 15 százalék körüli nettó marzzsal számolva 70-75 milliárd dolláros nyereség adódna. A Google számára 2030-ban ennek hússzorosát, 1,4-1,5 milliárd dollárt érne a most 250 milliárdért megszerezhető befektetés.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.