A repce piacát is bedöntheti a járvány

Bár az elmúlt években a szántóföldi növények közül a repce piaca állt a legbiztosabb lábakon, az olajárak rendkívüli csökkenésével veszélybe kerülhet a termény ára és értékesíthetősége is. Van még remény, de az árak már elindultak lefelé.

2020. 03. 17. 5:55
Az aratásig még rendeződhetnek a világgazdasági viszonyok, de most nincs ok az optimizmusra Fotó: MTI/Sóki Tamás
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az, hogy mélyrepülésbe kezdett az elmúlt hetekben a kőolaj világpiaci jegyzése, a hazai szántóföldinövény-termesztőket is érzékenyen érintheti. Ahogyan azt korábban a Magyar Nemzet megírta, a kőolaj részben a koronavírus miatti kereslet csökkenése, részben pedig a Kőolaj-exportáló Országok Szervezete (OPEC) és partnerei közötti együttműködés megszakadása miatt veszített értékéből. Szaúd-Arábia ugyanis árháborút indított Oroszország ellen, miután kudarcba fulladt az OPEC és partnerei szakminisztereinek egyeztetése. A túlkínálat visszafogásáról szóló egyezmény nélkül a mostaninál is jelentősebb tétel kerülhet a piacra, a koronavírus miatt világszerte elrendelt forgalom-, illetve áruszállítási korlátozások pedig tovább csökkentik a kőolaj iránti keresletet.

Az olcsóbb olaj, valamint a közlekedés visszaeséséből következő keresletcsökkenés a bioüzemanyagok piacán is nagy változásokat hozhat, ami az olajos növények és a kukorica esetében is áreséshez vezethet. Bár messze még a betakarítás, és szerencsés esetben az aratásig a világpiaci viszonyok is rendeződhetnek, pillanatnyilag nincs okuk az optimizmusra a szántóföldinövény-termesztéssel foglalkozó gazdálkodóknak.

A NAIK Agrárgazdasági Kutatóintézet jelentése szerint a repce jegyzése a párizsi tőzsdén máris reagált a keresletcsökkenésre. Míg ja­nuár elején a repcemag májusi jegyzése még 420 forint körül alakult, mára 380 forint alá csökkent a termény értéke az árutőzsdén, az augusztusi jegyzések ára pedig a 360 forinthoz közelített március első hetében. Az olajos mag értéke azóta is folyamatosan csökken. Rossz hír ez a hazai gazdálkodóknak, hiszen az elmúlt években rendre a repce volt az, amelyet a jelentős keresletnek köszönhetően stabilan magas áron lehetett értékesíteni. A termelők közül sokan ezzel a terménnyel kompenzálták a gabonapiac ingadozásai miatti kiesést.

Az aratásig még rendeződhetnek a világgazdasági viszonyok, de most nincs ok az optimizmusra
Fotó: MTI/Sóki Tamás

Az Agrárszektor.hu az agrarheute.com elemzését szemlézve rámutatott: a január közepén elért árszinthez képest két hónap alatt 18 százalékot veszített a repce az értékéből. Hasonló a helyzet a többi olajos mag és növényi energiahordozó piacán is: csökkent a szójabab, a szójaolaj, a pálmaolaj és az etanol ára is. A szakemberek szerint rövid távon áremelkedésre nem kell számítani, a koronavírus miatti keresletcsökkentést vélhetően a repce szenvedi meg igazán, a szója piacán a betakarításig még rendeződhetnek az árak.

Sokkal olcsóbb lesz az üzemanyag

Talán még soha nem látott mértékben, szerdától a benzin literenkénti nagykereskedelmi ára bruttó húsz forinttal csökken, míg a gázolaj bruttó 15 forinttal kerül majd kevesebbe a Holtankoljak.hu szerint. Így a 95-ös benzin literenkénti átlagára 328 forint, a dízelé 345 forint lesz.

Karanténban a fuvarozók

A kormány eredeti szándékával szemben egészségügyi karanténba kerülnek az olaszországi fuvart teljesítő magyar sofőrök – tette közzé a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE). Az érdekképviseleti szervezet jelezte a problémát, és az innovációs tárca megalkotta a hivatásos magyar gépkocsivezetőkre vonatkozó új, az MKFE javaslatait is magába foglaló szabályozást. Eszerint az Olaszországból érkező, Covid–19 fertőzés gyanúját nem mutató, tünetmentes gépkocsivezetők, miután beléptek az országba, elvégezhetik a lerakodást, a lerakóhely előírásainak figyelembevételével. A gépkocsivezetők ezt követően kötelesek a lakóhelyükön vagy tartózkodási helyükön megkezdeni a hatósági házi karantént. A gépjárművezető azonban a 14 napos kényszerpihenő letelte előtt is vállalhatna újabb fuvarfeladatot, ha nincsenek légúti tünetei, láza vagy egyéb panasza, és ezt a munkáltatója is így ítéli meg. Ezután a felrakóhelyről a legrövidebb úton kellene elérnie a járványidőszakra kijelölt tranzitútvonalat, és azon haladva – legfeljebb az azon kijelölt benzinkutat igénybe véve – hagyhatja el az országot. Mindezek akkor érvényesek, ha erről az illetékes járványügyi hatóságot, vagyis a karanténra vonatkozó határozatot hozó járási hivatalt értesíti. Az MKFE hangsúlyozta: a fentiek jelenleg még csak javaslatnak tekinthetők, érvényre csak azután jutnak, ha megszületik és életbe lép a jogszabály. (J. Gy.)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.