A Covid-19 járvány a kitörés óta eltelt 4 hónapban már akkora visszaesést okozott a világkereskedelemben, mint az amerikai-kínai kereskedelmi háború egy teljes év alatt – állítja az Euler Hermes, a magyarországi piacvezető hitelbiztosító friss elemzésében. Merész István, az Euler Hermes országigazgatója a cég közleményében kiemeli: a járvány negyedévente 320 milliárd dollár kiesést okoz a világkereskedelemben az átmenetileg lebénuló gazdaság miatt. Ezen belül az árutermelésben az exportveszteség elérheti a 161 milliárd dollárt, mivel az áruk iránti kereslet Kínában és Európában április végéig drasztikusan csökken.
Drámai veszteséget okoz a koronavírus a világkereskedelemben
Negyedévente 320 milliárd dollár veszteséget okoz a világkereskedelemben a Covid-19 járvány, ebből az európai turizmus 53 milliárd dollár kiesést szenved el – prognosztizálja az Euler Hermes hitelbiztosító. A különböző kormányok, jegybankok és nemzetközi szervezetek bejelentett intézkedései nélkülözhetetlenek lesznek, hogy a járvány elmúltával, 2020 második felében felépüljön a világgazdaság a sokkból. A jó hír, hogy alig egy hónappal a bevezetett drasztikus járványügyi intézkedéseket követően a kínai gazdaság kezd talpra állni, és április végére akár ki is heverheti a járvány okozta visszaesést. A világ többi részén valamivel később normalizálódhat a helyzet, és emiatt idén közel stagnáló világkereskedelmet vár az Euler Hermes.
Ehhez jön még a szolgáltató szektor visszaesése: a kínai, az olasz és az Európán belüli turizmus drámai csökkenése, amely az Euler Hermes becslése szerint 125 milliárd dollár veszteséget könyvelhet el. Továbbá a légiközlekedési és szállítmányozói ágazat is jelentősen lassul, ahol a veszteség 33 milliárd dollár lehet. A gazdasági élet fokozatosan és lassan normalizálódhat majd; Kínában már márciusban elkezdődött, de világszinten csak május végére várható a konszolidáció.
A jelenleg elérhető adatok recessziót jeleznek előre, 2020 első hat hónapjában a világkereskedelem várhatóan negatívba fordul: az első negyedévben -2,5 százalékkal, a második negyedévben -1 százalékkal csökken a kereskedelmi volumen a megelőző év azonos negyedévéhez viszonyítva. A Nemzetközi Hajózási Kamara adatai szerint a Covid-19 járvány eddig 350 ezer konténerrel apasztotta a vízi szállítmányozási forgalmat, és az Európai Bizottság adatai szerint az elmúlt négy hétben a Kínából Európa felé tartó konténerhajók száma felére esett vissza.
A világkereskedelem 2020 második félévében lassan áll majd helyre – áll a prognózisban -, így év végére mindössze 0,4 százalékos növekedést várunk globálisan, szemben a tavalyi 2,6 százalékkal, vagy a 2018-as 3 százalékos növekedéssel – hangsúlyozza Merész István. Az Euler Hermes magyarországi igazgatója szerint a nemzeti kormányok, a jegybankok és a szupranacionális szervezetek – mint az Európai Unió vagy az IMF – soha nem látott méretű, monetáris és fiskális elemeket egyaránt tartalmazó válságkezelési csomagokat jelentettek be, amelyek nélkülözhetetlenek lesznek a járvány elmúltával a gazdaság újraindításához.
A szakértő szerint Kínában a Covid-19 járvány eddig jóval kisebb visszaesést okozott, mint a 2009-es pénzügyi-gazdasági válság. A jelenlegi kereskedelmi forgalom növekedése a 2016-os szintre lassult, ám még mindig elenyésző a 2009-es válság idején mért adatokhoz képest. 2009 januárjában 26,5 százalékot, februárban 43,1 százalékot esett a kereskedelmi forgalom. Ehhez képest idén januárban 17,2 százalék, februárban pedig 4 százalék volt a csökkenés a megelőző év azonos hónapjához viszonyítva. A következő hónapokban ugyan további csökkenés várható, mivel a járványügyi megszorítások szerte a világban fékezik a kereskedelmet, ám ezekkel együtt is Kínában lassan rendeződik a helyzet. Az üzemekben a gyártás hamarabb fog normalizálódni, minthogy visszatérjen a fogyasztás a járvány előtti szintre – jósolja Merész István.
A téma legfrissebb hírei
Tovább az összes cikkhezMég mindig véd a rezsicsökkentés
A magyar háztartások fizetik a legkevesebbet az energiáért az uniós tagállamok sorában.
Szerdától megint olcsóbb lesz az üzemanyag
Három hét alatt a benzin átlagára 26 forinttal, a dízelé pedig 35 forinttal esett literenként.
Már van némi eredménye a gazdatüntetéseknek
Szakmai szervezetek szerint ennél jóval nagyobb változásokra van szükség az uniós agrárpolitikában.
Fontos adatokról hull le a lepel a héten
A Magyar Nemzet gazdasági hétindítója.
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en
Presser Gábor és Koncz Zsuzsa árulásai – megszólal Nagy Feró
Ezek voltak a magyarérettségi feladatai
A víz már nem divat: csapvíz helyett ezt isszák a magyar fiatalok
Nagy Ervinnek egy óra is elég volt Magyar Péterből – fontos döntést hozott
Kontinenst válthat a Fradi bajnoka, nem akárhonnan keresik
Üzemanyag: kihirdették az új árakat – szerdától megint olcsóbb lesz a benzin és a dízel
Megszólalt Kecskés Enikő a T. Dannyvel való kapcsolatáról
Sainz büntetést kapott, Magnussen közel az eltiltáshoz – változott a Miami Nagydíj végeredménye
A pesti éjszakából ismert biztonságiakkal védi magát Magyar Péter
A Liverpool sztárja kiakadt, törölte az összes klubbal kapcsolatos posztját
Alu paratha, a burgonyával töltött boldogságlepény -receptvideó ( hirdetés)
Meglepő dolgot árult el az Országos Mentőszolgálat Kulka Jánosról
Címoldalról ajánljuk
Tovább az összes cikkhezMég mindig véd a rezsicsökkentés
A magyar háztartások fizetik a legkevesebbet az energiáért az uniós tagállamok sorában.
Szerdától megint olcsóbb lesz az üzemanyag
Három hét alatt a benzin átlagára 26 forinttal, a dízelé pedig 35 forinttal esett literenként.
Már van némi eredménye a gazdatüntetéseknek
Szakmai szervezetek szerint ennél jóval nagyobb változásokra van szükség az uniós agrárpolitikában.
Fontos adatokról hull le a lepel a héten
A Magyar Nemzet gazdasági hétindítója.