Rosszul mennek a dolgok mind a Nissan, mind a Renault háza táján azóta, hogy a korábbi sztármenedzser, Carlos Ghosn előzetes letartóztatásba került, majd kalandos körülmények között megszökött a szigetországból. Japán utódjának, Makoto Uchidának nincs sok ideje belerázódni munkájába, hatékonyságát máris próbára tették, ugyanis állítólag csak néhány hónapja van, hogy bebizonyítsa, képes új életet lehelni a gyengélkedő autógyártóba. A küldetés pedig nem más, mint hogy a vezérigazgató bizonyítsa a felügyelőbizottságnak, hogy a 86 éves vállalatnál véghez tudja vinni a költségcsökkentést, újraépítheti annak profitját, illetve hogy megvan a megfelelő stratégiája ahhoz, hogy visszaállítsa a jó viszonyt a Renault-val. Tíz év után a mostani lett az első veszteséges negyedév, a vállalatnak továbbá csökkentenie kellett éves profit-előrejelzését is.
Nyereségromlással zárta a múlt évet a Renault-csoport is, holott Európában növelte eladásait. Ez évre a Groupe Renault a tavalyival közel megegyező értékesítési árbevételt vár változatlan devizaárfolyamok mellett. Bevételarányos jövedelmezősége csökken, 3-4 százalék között lehet az idén. A Renault becslése szerint az európai autópiac az idén legalább három százalékkal zsugorodik. A franciáknál is új vezetőtől várják a lendületet: július 1-jétől Luca de Meo, a Volkswagen-csoporthoz tartozó SEAT volt igazgatója váltja az ideiglenesen kinevezett Clotilde Delbos-t. Egy emelkedő, újra magára talált márkától jön a szakember, erre van szüksége a franciáknak.

Fotó: Reuters
Eközben erősödnek a Nissan és a Renault szétválásával kapcsolatos törekvések. A Nissan több vezető beosztású alkalmazottja sürgette a Renault-tól való leválást sajtóinformációk szerint. Olyannyira veszélyes a helyzet, hogy Bruno Le Maire francia gazdasági miniszternek kellett cáfolni és rosszindulatú híreszteléseknek minősíteni azokat a híreket, miszerint a Nissan japán autógyártó a francia Renault-val kötött szövetség felmondására készül.
Carlos Ghosnhoz, akit, úgy tűnik, eddig nem sikerült pótolni sem a Nissan, sem a Renault cégek élén, hétfőn japán igazságügyi miniszterelnök-helyettes látogatott Libanonba, hogy megkísérelje elérni, álljon bíróság elé Japánban. A Nissan a hónap elején polgári pert indított Ghosn ellen tízmilliárd jen (92 millió dollár) kártérítést igényelve. Ghosn korábban azt mondta, hogy azért menekült gyermekkori otthonába, Libanonba, hogy tisztázza nevét. Libanonnak nincs kiadatási szerződése Japánnal.