A borszabályozás új rendje kiszámítható és támogató környezetet biztosít a termelők számára, hogy a legfontosabb feladatukkal, a jó bor megalkotásával foglalkozhassanak – mondta az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára pénteken Budapesten, a 8. Borkonferencián.
Feldman Zsolt szerint a piaci és technológiai folyamatok rendkívül felgyorsultak, de az új borszabályozás jobb feltételeket biztosít az értékesítéshez, és csökkenti az adminisztrációs terheket. Az államtitkár a változtatásokat azzal indokolta, hogy a csaknem két évtizedes borszabályozást az eltelt idő tapasztalatai és a technológiai változások meghaladottá tették.
A most készülő új bortörvényhez a korábbi 9 végrehajtási rendelet helyett legfeljebb 1-2 miniszteri rendeletet kell kapcsolni, a borágazat szabályozását össze kell hangolni a közigazgatási szabályokkal – fogalmazott.
Az új szabályozás alapja a borágazat papíralapú ügyintézésének felváltása elektronikus rendszerrel, amely a korábbinál gyorsabb és hatékonyabb adatgazdálkodást tesz lehetővé. Ezt egészítené ki többek között az ellenőrzési rendszer átalakítása, a borok forgalomba hozatalának egyszerűsítése, és két új eredetvédelmi kategória bevezetése. A származási bizonyítványokból mindössze 2 maradna meg – közölte.
Feldman Zsolt arra számít, hogy az összes tervezett változás akár 90 százalékkal is csökkentheti az adminisztrációra fordítandó időt, hatékonyabbá teheti az ellenőrzést, hozzájárul a magyar borok minőségi javulásához, és erősítheti a földrajzi árujelzők védelmét.
Az elektronikus ügyintézés alapját jelentő ePincekönyv nyilvántartási és ügyintézési rendszer 2021 nyarán kezdhet működni. A csatlakozás 5 ezer hektoliteres termelés vagy 100 hektár feletti termőterület felett kötelező, de önkéntes alapon minden termelő használhatja – mondta az államtitkár.

Fotó: MTI/Balázs Attila
Feldman Zsolt a rendezvényen hangsúlyozta, hogy a borpromóciós támogatási csomag pályázati időszaka a jövő héten kezdődik. Véleménye szerint a támogatás minden korábbinál nagyobb segítséget nyújt ahhoz, hogy a termelők jobb értékesítési helyzetbe kerüljenek a külföldi piacokon. Az értékelési szempontok közül kiemelte a megfelelést a borrégiós promóciós terveknek, valamint a közösségi bormarketing-elemek használatát.