időjárás 3°C Mária 2022. december 8.
logo

Kívül maradnak a házalók

Somogyi Orsolya
2020.03.02. 15:24
Kívül maradnak a házalók

Főleg ismert cégek nevében kérnek pénzt vagy személyes adatokat az internetes csalók, egyre nő az adathalász-kísérletek száma. Ezen a téren a fogyasztói tudatosság még fejlődésben van, de a régebbi módszereket már egyre többször védik ki az ügyfelek. Sokan fognak gyanút, ha egy közműszolgáltató képviseletében meglepetéssze­rűen, egyenruha és igazolvány nélkül próbálnak bejutni a lakásukba.

Gyakran felmerülő kifejezés az adathalászat, amely az egyik leginkább terjedő internetes támadástípus, amikor a csalók személyes adatokat és pénzt akarnak szerezni a kiszemelttől, sok esetben állami cég, közműszolgáltató, pénzintézet nevében, megtévesztő módon kihasználva azok arculati elemeit.

Általában nyereményjátékot ígérnek vagy csomag érkezését jelzik a Magyar Posta Zrt. nevében adathalászatot megkísérlő csalók. Tavaly negyvenhat olyan munkanap volt, amikor a bűnözők tizenötnél több adathalász e-mailt küldtek a társaság nevében.

– Örömmel tapasztaljuk, hogy az ügyfelek egyre tudatosabbak, éberebbek és egyre gyakrabban ismerik fel a gyanúra okot adó jellemzőket – mondta egy minapi eseményen a cég szóvivője. Panulin Ildikó jelezte: a figyelmeztetésre és a megelőzésre helyezik a hangsúlyt, hamarosan országszerte több postán is kihelyeznek egy tájékoztató infografikát – az adathalász üzenetek felismerését segítő tájékoztatót a posta az Országos Rendőr-főkapitánysággal közösen állította össze.

Leginkább az idősek a kiszolgáltatottak, de már többen felismerik a gyanús jeleket
Fotó: 123RF

Bizalmatlanságra okot adó jel, ha az e-mail feladójának címe nem egyezik a szolgáltatóéval, illetve, ha nyereményről szól az értesítés, de az ügyfél nem vett részt ilyen játékon, vagy furcsa, magyartalan a levél megfogalmazása, és az is, ha személyes adatokat kérnek e-mailben vagy SMS-ben.

A kiberbűnözés mellett továbbra is kitart az a módszer, amellyel a tolvajok megtévesztéssel jutnak be az ügyfelek otthonába, ahonnan az értékeket magukkal viszik. A rendőrséggel együttműködve a Magyar Víziközmű-szövetség is készített leporellót, amely a honlapjukon is elérhető. Erről Kreitner Krisztina, a szervezet szóvivője felidézte: a közműszolgáltatók nem házalnak, csak előre jelzett, egyeztetett időpontban jelennek meg az ingatlanoknál. Lakásban eseti mintavételt vagy belső csatornahálózat-tisztítást csak és kizárólag megrendelésre végeznek, megbeszélt időpontban.

Ha valaki egy szolgáltatóra hivatkozva bebocsátást kér az otthonunkba, érdemes megfigyelni, hogy a cég egyenruháját viseli-e, illetve azzal azonos, feliratozott autóval érkezett-e, továbbá hogy a látogató fel tud-e mutatni hiteles céges igazolványt, megbízólevelet. Fontos tudni, hogy ha a szolgáltató hivatalos, valódi képviselői érkeznek szúrópróbaszerű ellenőrzésre, akkor is kell legyen náluk céges nyomtatvány, jegyzőkönyv. Gyanú esetén érdemes a szolgáltató központi számán érdeklődni az ellenőrzés valódiságáról és értesíteni a rendőrséget a 112-es telefonszámon.

Hamarabb kézre kerülnek

Tavaly tizennégy internetes és öt, valamely közműszolgáltató nevével visszaélve elkövetett sorozat-bűncselekményt lepleztek le – erről az Országos Rendőr-főkapitányság főkapitányi biztosa adott tájékoztatást. Oszlánszki Sándor elmondta: 2019-ben hetvenhárom, utazó bűnözők által elkövetett sorozat-bűncselekmény ügyében nyomoztak, és 224 gyanúsítottat fogtak el. A javuló tendenciákat tükröző eredmény a megyei és a városi kapitányságok munkája összehangolásának is köszönhető. Korábban volt olyan bűnöző, aki nyolcvan lakást is kifosztott, mire elkapták, manapság viszont már legfeljebb hét eset után sikerül elfogni a rablót. A bűncselekmények visszaszorításához szükség van arra is, hogy a lakosság minél jobban felismerje a csalásokat – mondta az alezredes.

 

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.