Elsősorban elektronikus kapcsolattartást és ügyintézést kérnek ügyfeleiktől a pénzintézetek a koronavírus-járvány miatt. Bár annak, aki élni szeretne a hiteltörlesztési moratóriummal, semmit nem kell tennie, aki mégis folytatni szeretné hitele törlesztését, jeleznie kell bankjának. Ezt december 31-ig bármikor megteheti, több fennálló hitel esetén pedig külön-külön lehet dönteni. A nyilatkozathoz általában a hitel felvevőjének néhány adata és néhány, a hitelszerződéshez kapcsolódó információ szükséges.
A kiemelt nagyságú ügyfélkörű OTP Bank a továbbra is törleszteni kívánó ügyfeleitől azt kéri, hogy lehetőleg a bank honlapján is megtalálható nyilatkozatot töltsék ki. A rendelkezés a hitelintézetnél körülbelül egymillió ügyfelet érint, akik közül – az eddigi reakciók szerint – sokan nem kívánnak élni a moratórium lehetőségével. Azoktól az ügyfelektől, akik továbbra is vállalják a törlesztést, a bank azt kéri, hogy csak néhány nappal a törlesztés esedékességi határideje előtt jelezzék ezt a döntésüket. A szintén jelentős ügyfélkört magáénak mondható Takarékbank azt jelezte, hogy call centeren, e-mailen, postán vagy akár valamely fiókjában is nyilatkozhatnak az adósok a döntésükről. Náluk is szép számmal lehetnek olyanok, akik nem kérik a moratóriumot. Az Erste Bank is az elektronikus és telefonos csatornái igénybevételét javasolja. Hitelkártya és folyószámla-hitelkeret esetén azonban a nyilatkozatra egyelőre csak az Erste NetBankban van lehetőség. A K&H Banknál továbbra is törleszteni kívánó ügyfél az e-bankban vagy a mobilbankban az üzenetek menüpontban egy új üzenet megírásával nyilatkozhat.

Fotó: Kurucz Árpád
A Budapest Bank saját internetbankját és a telebankot ajánlja. Jelzálog- és folyószámlahitelek esetén azonban arra kérik ügyfeleiket, hogy mindenképpen nyilatkozzanak a fizetési szándékukról, mivel ezen hiteleket az ügyfelek fizetési számlájáról vonják le, a bank pedig nem fogja tudni eldönteni, hogy az ügyfél törlesztési szándékkal helyezett-e el ott összeget. Hitelkártyáknál nem kell külön nyilatkozni, ha az ügyfél nem változtatna az eredeti szerződési feltételeken. A CIB Banknál a lakossági ügyfelek a CIB24 telefonos ügyfélszolgálaton keresztül nyilatkozhatnak. A Raiffeisen Bank a Raiffeisen Direkt telefonos ügyfélszolgálat, ott is a 7-es menüpont használatára hívja fel az ügyfeleik figyelmét. Ám náluk lehetőség van a fiókokban is ügyet intézni. Vállalati ügyfeleinek szinte valamennyi hitelintézet azt tanácsolja, hogy keressék fel állandó referensüket.