Lehetőségek a további törlesztésre

Elvárásként fogalmazta meg pénteken a Magyar Nemzeti Bank a hazai hitelintézeti szektornak, hogy az ügyfeleknek a törlesztési moratórium ügyében személyesen a bankfiókokban is biztosítsanak lehetőséget az intézkedésre. A bankok közül ugyanis egyre több jelezte azt, hogy akik továbbra is rendben törlesztenének, csak elektronikus csatornákon nyilatkozhatnak döntésükről. A Magyar Bankszövetség közölte, hogy tagintézményei egyes fiókjai az eddigieknél rövidebb ideig ugyan, de nyitva tartanak, miközben változatlanul népszerűsítik az elektronikus megoldásokat. Egy biztos, számos ügyfél fogja kérni hitele törlesztésének folytatását.

Horváth Éva
2020. 03. 28. 12:36
Bár a bankok az elektronikus csatornákat javasolják, sokan igénylik a személyes ügyintézést Fotó: Kurucz Árpád
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elsősorban elektronikus kapcsolattartást és ügyintézést kérnek ügyfeleiktől a pénzintézetek a koronavírus-járvány miatt. Bár annak, aki élni szeretne a hiteltörlesztési moratóriummal, semmit nem kell tennie, aki mégis folytatni szeretné hitele törlesztését, jeleznie kell bankjának. Ezt december 31-ig bármikor megteheti, több fennálló hitel esetén pedig külön-külön lehet dönteni. A nyilatkozathoz általában a hitel felvevőjének néhány adata és néhány, a hitelszerződéshez kapcsolódó információ szükséges.

A kiemelt nagyságú ügyfélkörű OTP Bank a továbbra is törleszteni kívánó ügyfeleitől azt kéri, hogy lehetőleg a bank honlapján is megtalálható nyilatkozatot töltsék ki. A rendelkezés a hitelintézetnél körülbelül egymillió ügyfelet érint, akik közül – az eddigi reakciók szerint – sokan nem kívánnak élni a moratórium lehetőségével. Azoktól az ügyfelektől, akik továbbra is vállalják a törlesztést, a bank azt kéri, hogy csak néhány nappal a törlesztés esedékességi határideje előtt jelezzék ezt a döntésüket. A szintén jelentős ügyfélkört magáénak mondható Takarékbank azt jelezte, hogy call centeren, e-mailen, postán vagy akár valamely fiókjában is nyilatkozhatnak az adósok a döntésükről. Náluk is szép számmal lehetnek olyanok, akik nem kérik a moratóriumot. Az Erste Bank is az elektronikus és telefonos csatornái igénybevételét javasolja. Hitelkártya és folyószámla-hitelkeret esetén azonban a nyilatkozatra egyelőre csak az Erste NetBankban van lehetőség. A K&H Banknál továbbra is törleszteni kívánó ügyfél az e-bankban vagy a mobilbankban az üzenetek menüpontban egy új üzenet megírásával nyilatkozhat.

Bár a bankok az elektronikus csatornákat javasolják, sokan igénylik a személyes ügyintézést
Fotó: Kurucz Árpád

A Budapest Bank saját internetbankját és a telebankot ajánlja. Jelzálog- és folyószámlahitelek esetén azonban arra kérik ügyfeleiket, hogy mindenképpen nyilatkozzanak a fizetési szándékukról, mivel ezen hiteleket az ügyfelek fizetési számlájáról vonják le, a bank pedig nem fogja tudni eldönteni, hogy az ügyfél törlesztési szándékkal helyezett-e el ott összeget. Hitelkártyáknál nem kell külön nyilatkozni, ha az ügyfél nem változtatna az eredeti szerződési feltételeken. A CIB Banknál a lakossági ügyfelek a CIB24 telefonos ügyfélszolgálaton keresztül nyilatkozhatnak. A Raiffeisen Bank a Raiffeisen Direkt telefonos ügyfélszolgálat, ott is a 7-es menüpont használatára hívja fel az ügyfeleik figyelmét. Ám náluk lehetőség van a fiókokban is ügyet intézni. Vállalati ügyfeleinek szinte valamennyi hitelintézet azt tanácsolja, hogy keressék fel állandó referensüket.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) tegnap azt közölte, hogy – összhangban a kormány kijárási korlátozásról szóló rendeletével – elvárja a pénzügyi intézményektől, hogy a vírusveszély idején is tartsák nyitva fiókjaikat, és azokban szolgálják ki ügyfeleiket. Ha az ügyfelek személyes kiszolgálási igénye csökkent, a hitelintézetek egyes fiók­jaiknál alkalmazhatnak rövidített vagy a nap egy szakában csak az időseknek szóló kiszolgálást. A jegybank hangsúlyozta, jelentős számú ügyfélkifogás esetén azonban vissza kell térni a megszokott nyitvatartáshoz.

Egy-egy pénzügyi intézmény – saját ügyfeleik személyes igényeit figyelembe véve – az eddiginél rövidebb nyitvatartási időszakot, például 15 órai zárást határoz meg egyes fiókjainál – tájékoztatott a Magyar Bankszövetség, amely továbbra is az elektronikus pénzügyi szolgáltatások igénybevételét javasolja. Az MNB hangsúlyos felhívása nem volt véletlen: a legtöbb hitelintézet ugyanis az elmúlt egy-két napban szinte csak elektronikus csatornákat jelölt meg az ügyintézésre. Miközben többen közülük arról is beszámoltak, hogy már sok ügyfelük jelezte, nem kívánnak élni a hiteltörlesztési moratórium lehetőségével.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.