– Az eddigi tapasztalatok alapján milyen hatással van a koronavírus-járvány okozta válsághelyzet a biztosítási szektorra?
– A válsághelyzet a biztosítási szektorra is keményen hat, nem nehéz előre jelezni, hogy az elmúlt évek díjbevétel-növekedési tendenciája tarthatatlanná vált. Mindenképpen egy új világ kezdődik. Pozitív tapasztalat, hogy a megváltozott helyzet felgyorsította a már eddig is folyamatban lévő digitalizációs folyamatokat. A papírmentes ügyintézés, az egyes termékek értékesítéséhez, a kapcsolattartáshoz, a kárrendezéshez köthető folyamatok, vagy például a kockázatelbírálás online platformokra terelésével már eddig is voltak jó példák egyes társaságoknál, de mindez várhatóan általánossá válik az elkövetkező hónapokban. A válság minden valószínűséggel további lökést ad a digitalizált megoldások még szélesebb körben való elterjedésének.
– Vannak-e már konkrét tapasztalatok, amelyek a járvány idejéhez köthetők?
– Kevés idő telt még el ahhoz, hogy tapasztalatokról beszélhessünk. Az mindenképpen meghatározó, hogy a biztosítók folyamatosan fenn tudták és tudják tartani, sőt bővíteni is sikerül a szolgáltatásaikat az ügyfeleknek, egyre inkább az elektronikus kommunikációs eszközök alkalmazására biztatva őket. A biztosítások most is megköthetők, a kárügyintézés folyamata sem állt le. A Mabisz e-kárbejelentője talán a legjobb időpontban jelent meg a piacon: tavaly volt idő arra, hogy ismertté és elfogadottá váljon a gépjárművezetők körében, a jelenlegi helyzetben pedig a statisztikák szerint egyre fontosabb szerepet tölt be a közlekedési balesetek kárrendezési folyamatában.
– Mely egyéb biztosítási termékek körül nagy a nyüzsgés mostanában?
–Nyüzsgésről talán túlzás lenne beszélni, ám az talán érzékelhető, hogy a koronavírus-járvány felerősítette a váratlan helyzetek miatti aggodalmakat. Így az elmúlt hetekben megélénkült a kockázati biztosítások iránti érdeklődés, megnőtt a jövedelem kiesésének enyhítésére szolgáló biztosítást igénylők száma. Az ügyfelek olyan termékeket keresnek és találnak is a biztosítók kínálatában, amelyek keresőképtelenség vagy munkanélküliség, illetve egyéb nem várt esemény bekövetkeztekor nyújtanak anyagi támogatást. Előtérbe kerültek a törlesztési biztosítások is, amelyek különböző élethelyzetekben jelenthetnek segítséget a meglévő hitelek törlesztésében. De a home office, illetve a kijárási korlátozások idején sokaknak juthat eszébe az is, hogy a legtöbb baleset otthon következik be, a KSH becslései szerint évente mintegy negyedmillió. Így nem árt, ha van megfelelő baleset-biztosításunk. A lakásbiztosításokhoz kapcsolódó kiegészítők is nyújthatnak segítséget, például kórházi napi térítést. Fontos megemlíteni, hogy az említett típusú szerződésekben a koronavírus jellemzően nem kizárás.