Hazánknak előnyös és biztonságos hitelszerződés született a Budapest–Belgrád-vasútvonal létrehozására Magyarország és Kína között – közölte Varga Mihály a közösségi oldalán közzétett videóban, miután aláírta a beruházás elindulásához szükséges megállapodást. Mint mondta, a szerződés aláírásával megkezdődhet a beruházás, amellyel térségünk logisztikai központjává válhat Magyarország. A kínai Eximbankkal kötött megállapodás szerint a beruházás 85 százalékát hitelből, a fennmaradó 15 százalékot saját forrásból, önrész biztosításával finanszírozza a magyar állam.
– A szerződés aláírására olyan időpontban került sor, amikor a globális konténerfuvarozásban ismét élénkülés tapasztalható – mondta a Magyar Nemzetnek Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria (RCH) igazgatóságának elnöke, a Rail Cargo Austria igazgatóságának tagja. Ez bizonyítja, hogy a járvány ellenére Kína a világgazdaság egészének motorja marad, és mivel az áruk számottevő része Pireusz kikötőjén, majd Szerbián és hazánkon keresztül jut el a kontinens piacaira, a Budapest–Belgrád-vasútvonal fejlesztése Magyarországot geopolitikai előnyökhöz juttatja.
A Rail Cargo Hungaria forgalmában a kínai intermodális forgalmak jelenleg is jelentős részt képviselnek. A kelebiai határátmenettel, azaz a görög kikötőkből Magyarországra érkező vonatok mennyisége stabil maradt a járvány időszakában is. A magyarországi úti céllal Pireuszból érkező konténerszerelvények számánál egyébként lényegesen nagyobb az Európai Unió egyéb piacaira irányuló tranzitforgalom.
A vasútvonal az árufuvarozás számára jelentős fejlődési lehetőséget képvisel, amit a piac azzal támasztott alá, hogy az Ocean Rail Logistics S. A., az európai kikötőket Eurázsia ipari központjaival összekötő nemzetközi logisztikai vállalat néhány hónappal ezelőtt részesedést vásárolt a budapesti Rail Cargo Terminal – BILK-ben. Kovács Imre emlékeztetett arra, hogy a kontinentális selyemúton is érkeznek konténervonatok, ezekben a napokban például az idei első Záhonyon keresztül közlekedő, kínai árukkal rakott szerelvény fut be Budapestre.