A túlfogyasztási kultúra összeomlásával előtérbe kerülnek a tudatosságra épülő, praktikus életviteli tanácsok, például a háztartások mindennapjait meghatározó otthoni készülékek működése vagy éppen meghibásodása kapcsán.
Klasszikus fogyasztóvédelmi helyzet, amikor a csalódott vásárló igyekszik az elromlott mosógép vagy tűzhely javíttatása, cseréje ügyében eljárni – úgy tűnik, máig nincs teljes körű recept a galibák kiküszöbölésére.

Fotó: Havran Zoltán
A Tudatos Vásárlók Egyesülete a terméktesztelések tapasztalataiból meg is állapította, hogy lényegében semmi nem védi meg a vásárlót attól, hogy utóbb esetleg bosszús legyen a választása miatt, sem az adott márkára, termékre magas pontszámot adó vásárlói vélemények, sem például az adott márka ismertsége, mivel minden kategóriában előfordulnak selejtes, elhibázott vagy elavult konstrukciók. A szakértők szerint az a megoldás, ha a vásárló tudatosan több időt, odafigyelést áldoz az árucikkek összehasonlítására, a hiteles tájékozódásra.
Azt is javasolják, hogy bár macerásnak tűnik, érdemes esélyt adni a javíttatásnak. Tanácsos kihasználni, hogy a gyártók és a kereskedők a műszakicikk-piacon a felkínált garancia időtartamában is versenyeznek, egy szakszerű szerviz pedig akár másfélszeresére is növelheti egy készülék hasznos élettartamát.
Arra is kitérnek, hogy spórolhat az a fogyasztó, aki, miután kiválasztott egy megbízható modellt, körülnéz a használt cikkek kínálatában, ahol a máshol például költözés miatt feleslegessé vált darabot olcsóbban beszerezheti.