Az Alitalia, az ismét állami tulajdonban lévő olasz nemzeti légifuvarozó újjáélesztését az olasz kormány a koronavírus utáni helyreállítással kívánja összekötni, és ennek érdekében sajátos tervet dolgozott ki. Ennek értelmében a kormány létrehoz egy jó és egy rossz légitársaságot. Az új Alitaliába átviszi a légiközlekedési tevékenységet, a karbantartást, a repülőgépeket és az ehhez tartozó személyzetet, és megtámogatja hárommilliárd euróval. Ezzel szemben a földi kiszolgálás, illetve a hitelek és egyéb kötelezettségek a régi, rossz légitársaságban maradnának. Antonio Conte miniszterelnök március 18-án elfogadott, a nemzetgazdaság támogatására szolgáló, a Covid-19-vészhelyzet idején hozott rendeletében 500 millió eurót különítettek el ennek az új társaságnak a létrehozására – közölte az Airlinegeeks.com az olasz Il Sole 24 Ore cikkére hivatkozva.
Az olaszok úgy vélik, hogy most, amikor a rendkívüli helyzetben számos más európai légitársaság – a Lufthansától a KLM-ig és az Air France-ig – kölcsönöket és mentőcsomagokat kapott kormányától az elmúlt hetekben, ők is megmenthetik a nemzeti légicéget. Ugyanakkor úgy tűnik, az EU nem járul hozzá, hogy az Alitalia további segélycsomagokat kapjon, mivel már a járványhelyzet kezdete előtt különleges igazgatás alá helyezték. Az Európai Bizottság továbbra is vizsgálja az Alitalia által 2017 májusában felvett 900 millió eurós és 2019 decemberében kapott 400 millió eurós korábbi kormányhiteleket. Ez valószínűleg komoly akadályt jelent majd Giuseppe Leogrande, az Alitalia különleges tisztviselője és Stefano Patuanelli olasz gazdasági fejlesztési miniszter számára, akik a jó és rossz légitársasági konstrukció megvalósításán dolgoznak.
Ha elbukna az átalakítás, az komoly következményekkel járhat: az Alitalia földi kiszolgáló ága a római Fiumicino központjában 2800 alkalmazottat foglalkoztat, míg a repülő személyzet 11 ezer alkalmazottjából körülbelül 6800 jelenleg a kormány által támogatott munkanélküli-ellátáson van, fizetésük 80 százalékát kapják.