Jó és rossz társaságokra bontanák szét az olasz Alitaliát

Az ismét állami tulajdonban lévő cég újjáélesztését a kormány a járvány utáni helyreállítással kívánja összekötni.

2020. 06. 08. 9:33
People walk in the Alitalia departure hall during a strike by Italy's national airline Alitalia workers at Fiumicino international airport in Rome
Közpénzből tartják életben az Alitaliát Fotó: Max Rossi Forrás: Reuters
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Alitalia, az ismét állami tulajdonban lévő olasz nemzeti légifuvarozó újjáélesztését az olasz kormány a koronavírus utáni helyreállítással kívánja összekötni, és ennek érdekében sajátos tervet dolgozott ki. Ennek értelmében a kormány létrehoz egy jó és egy rossz légitársaságot. Az új Alitaliába átviszi a légiközlekedési tevékenységet, a karbantartást, a repülőgépeket és az ehhez tartozó személyzetet, és megtámogatja hárommilliárd euróval. Ezzel szemben a földi kiszolgálás, illetve a hitelek és egyéb kötelezettségek a régi, rossz légitársaságban maradnának. Antonio Conte miniszterelnök március 18-án elfogadott, a nemzetgazdaság támogatására szolgáló, a Covid-19-vészhelyzet idején hozott rendeletében 500 millió eurót különítettek el ennek az új társaságnak a létrehozására – közölte az Airlinegeeks.com az olasz Il Sole 24 Ore cikkére hivatkozva.

Az olaszok úgy vélik, hogy most, amikor a rendkívüli helyzetben számos más európai légitársaság – a Lufthansától a KLM-ig és az Air France-ig – kölcsönöket és mentőcsomagokat kapott kormányától az elmúlt hetekben, ők is megmenthetik a nemzeti légicéget. Ugyanakkor úgy tűnik, az EU nem járul hozzá, hogy az Alitalia további segélycsomagokat kapjon, mivel már a járványhelyzet kezdete előtt különleges igazgatás alá helyezték. Az Európai Bizottság továbbra is vizsgálja az Alitalia által 2017 májusában felvett 900 millió eurós és 2019 decemberében kapott 400 millió eurós korábbi kormányhiteleket. Ez valószínűleg komoly akadályt jelent majd Giuseppe Leogrande, az Alitalia különleges tisztviselője és Stefano Patuanelli olasz gazdasági fejlesztési miniszter számára, akik a jó és rossz légitársasági konstrukció megvalósításán dolgoznak.

Ha elbukna az átalakítás, az komoly következményekkel járhat: az Alitalia földi kiszolgáló ága a római Fiumicino központjában 2800 alkalmazottat foglalkoztat, míg a repülő személyzet 11 ezer alkalmazottjából körülbelül 6800 jelenleg a kormány által támogatott munkanélküli-ellátáson van, fizetésük 80 százalékát kapják.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.