A hangoskönyvről sokaknak egy műsoros magnókazetta jut eszébe, amelyen Halász Judit mesélt óvodásoknak. A kazettákat nagymamák vették a kisunokáknak – meg a szüleiknek –, hogy a csemeték nyugton üljenek az autó hátsó ülésén, amíg a család leér a Balatonra. Persze mindez a digitális időszámítás előtti időkben történt, az analóg technológia világában. A magnókazettákat azóta elsöpörte a CD, majd a széles sávú internet szinte minden adathordozót feleslegessé tett. Hangoskönyvet ugyan még forgalmaznak a könyváruházak, de egyre kisebb a választék és alig-alig adnak ki új terméket. Minek is, amikor a világhálón annyi minden mellett a hangoskönyvek kalózverziói is elérhetők – nem feltétlenül jó minőségben.
Amióta mobilnet van, minden van: az okostelefonokkal mindenhova magunkkal visszük az online elérést, és kedvenc tartalmainkat nem kell letölteni, kimásolni, háttértárakba becsomagolni, anélkül is hozzáférhetünk bárhol, bármikor. Az effajta streaming-szolgáltatások egyre inkább átveszik a korábbi műsorszórás helyét, és ki-ki ízlése, igénye szerint válthat bérletet zenére, filmekre – és most már magyar hangoskönyvekre is.
Az olyan médiaóriások mellett, mint a Spotify vagy a Netflix, a startupoknak csak akkor van esélyük, ha valami speciálisat nyújtanak. Ilyen különlegesség a magyar nyelv: hangoskönyveket magyarul csak mi csinálhatunk magunknak. Ezt a rést használta ki egy magyar startup, a Voiz, amely 2017 decemberében belevágott, hogy létrehozzon egy applikációt, amellyel a felhasználók sokkal könnyebben és sokkal több könyvhöz férnek hozzá. A következő, a 2018-as év első hónapjai az ötleteléssel, információszerzéssel teltek, majd a szoftver dokumentálása következett, hogy egyáltalán árajánlatokat tudjanak kérni fejlesztésre.
Közben megkezdték a tárgyalást néhány kiadóval – mondta el a Magyar Nemzet kérdésére Papp Norbert, a Voiz egyik alapítója. 2018 júniusában bejegyezték a céget és gőzerővel elkezdték a fejlesztéseket. Kezdetben mindössze 62 könyv volt az applikációban, jelenleg már több mint ötszázat lehet meghallgatni. Ehhez még hozzájönnek az előadások, podcastek, könyvösszefoglalók. Most már nemcsak üzleti, önfejlesztő és pszichológiakönyvek vannak a kínálatban, hanem a mesék, a szépirodalom és a szórakoztató irodalom is képviselteti magát.