Azt a címet is adhattuk volna ennek az írásnak, hogy az ABS-től az SDC-ig, feltéve, hogy mindenki tudja, az SDC az önvezető autó, a self-driving car rövidítése. Az ABS nemcsak azért kívánkozik a sor elejére, mert a legrégebbi hárombetűs rövidítés az autóiparban, hanem mert
ez az eszköz volt az első, amely átvett bizonyos döntéseket a járművezetőtől, és így ez lett az önvezető autóhoz vezető első lépcsőfok.
Bár az autógyárakban már a 80-as években elkezdték a blokkolásgátló beszerelését, a vasfüggönyön innen csak a rendszerváltás utáni években terjedt el.
A gyakorlott vezető érzékeny bokája
Az ABS valójában a gyakorlott vezető érzékeny bokáját igyekszik helyettesíteni, illetve a csúszós úton szerzett tapasztalatait pótolni. Az effajta tapasztalatokat egyébként síkosított felületű gyakorlópályákon némi pénzért bárki megszerezheti. Az összes többi sofőrsegéd elektronika ugyanezen az elven működik: szenzorok révén érzékeli a jármű környezetét, és többletinformációval vagy bizonyos manőverek elvégzésével segíti a vezetőt. Nem biztos, hogy mindenki örül ennek, de a hárombetűsek egy része immár hatóságilag előírt kötelező felszerelés. A fedélzeti elektronikák egyre több területen segítik vagy akár át is veszik a döntést a sofőrtől. Amikor már nem lesz választási lehetőségünk sem, akkor jön el az önvezető autók kora.
Helyettünk nyom satuféket
Addig is érdemes áttekinteni, milyen mozaikkockákból épül ki a teljes önvezetés. Az ABS-t (Anti-lock Braking System) mindannyian jól ismerjük, megakadályozza az autó kerekeinek blokkolását, megcsúszását. A HBA/EBA (Hydraulic Brake Assist) vészfékrásegítő, helyettünk nyom satuféket. A TPMS (Tire Pressure Monitoring System), a guminyomás-ellenőrző rendszer minden autóban kötelező tartozéknak számít 2014-től. Az ACC/SCC (Adaptive Cruise Control) adaptív sebességtartó automatika a hagyományos tempomat továbbfejlesztett változata.
Nemcsak az autónk sebességét szabályozza folyamatosan, de automatikusan biztonságos követési távolságot is tart az előttünk haladó járműhöz képest.
Az AVM (Around View Monitor) 360 fokos parkolókamera, amely hálózatba kötött kis kamerák képét egyesítve vetíti ki autónk képernyőjére a gépkocsit körülvevő tér helikopternézetét. A BCA (Blind-Spot Collision-Avoidance Assist) és a BSM/BSD/BCW (Blind-Spot Monitor) a tükrök holtterét ellenőrző, valamint az autó mellett haladó járművek észlelését és a vezető figyelmeztetését szolgáló vezetéstámogató berendezés.