Pang az üzemanyagok iránti kereslet a Covid-járvány okozta gazdasági lassulás miatt az Egyesült Államokban, ezért több olajfinomítónál már azon dolgoznak, hogy átálljanak megújuló alapú termékek előállítására. Maga az ötlet nem új, de a vállalatok még halogatták volna az átalakulást. Az alapanyag, amelyre a kőolajat cserélnék, többek között az éttermek használt sütőolaja. A váltással a cégek – jelezte a nyilatkozatok alapján a Reuters hírügynökség – szövetségi és állami ösztönzőket vehetnek igénybe az alacsony szén-dioxid-kibocsátású tüzelőanyagok előállítására. Ez a segítség jelen helyzetben azért fontos a cégeknek, mert az alacsony üzemanyag-kereslet miatt esett az értékesítési ár, vagyis kisebb haszonkulcsot könyvelhetnek el a vállalatok.
Minél előbb, annál jobb
Biodízelben gondolkodik például a CVR Energy, a Marathon, a Phillips 66. Utóbbi cég a kaliforniai Rodeo finomítóját tervezi átalakítani, a lépéstől pedig azt várja, hogy jobb megtérüléssel üzemelhet, mert magas minőségű terméket állítana elő alacsonyabb bekerülési értékű alapanyagokból. Igaz, csak 2024-től, amikor üzembe helyezik az új rendszert, ami a világ legnagyobb ilyenje lesz.

Fotó: Phillips 66
A biodízel tisztábban ég, mint a hagyományos, és a finomítók egyszerűen át tudnak állni a gyártására, vagyis a használt sütőolaj mellett például a szójaolaj hidrogénezésére.
Támogatás kérdése is
Egy ilyen lépés Kaliforniában jutányos döntés. Az állam alacsony széntartalmú üzemanyag-sztenderdje alapján a finomítók kredithez juthatnak a megújuló alapú üzemanyagok gyártásával, mivel azok karbonintenzitása alacsonyabb, mint a fossziliseké. A kvótát aztán eladhatják más gyártóknak, jó profitért. Oregonnak hasonló programja van és több más állam is dolgozik a sztenderdek kialakításán.
A folyamatok alapján Kaliforniában az idén minden ötödik gallon dízel megújulóalapú lesz, az arány pedig megduplázódhat 2030-ra.
A szövetségi szabályozás is ösztönzi némiképp a megújuló alapú dízel előállítását, például 2022-től megszűnik a gallononként egy dolláros bekeverési adó.
Az USA 21,4 millió hordó megújulóalapú dízelt igényel évente, de ez töredéke a napi 4,1 millió hordó hagyományos fogyasztásának. A járműpark lényegesen eltér az európaitól abban, hogy a tengerentúlon szinte egyáltalán nem értékesítenek dízelüzemű személyautót, vagyis a gázolajat a mezőgazdaság és az áruszállítás szektora használja. Ha minden bejelentett megújulós projekt teljesül, napi nagyjából 300 ezer hordó nyersolaj alapú finomított termék szorulna ki a piacról a Genscape energiakutató becslései szerint. A gázolaj iránti igény nagyjából tíz százalékkal alacsonyabb a tavalyinál az idén a pandémia miatt, de még most is a finomítók működésének nagy részét teszi ki, és hagyományosan kiváló pénzcsináló tevékenység.