A Mercedesnek már van szilárdtest-akkumulátora

A magyarországi Zöld busz programban is szereplő új eCitaro autóbuszt már szilárdtest-akkumulátorral is kínálja a gyártó Mercedes Benz. Az innovatív akkumulátor-koncepcióval a cég nemcsak a busz szegmens, hanem az egész autóipar számára diktálja a tempót.

Munkatársunktól
2020. 09. 28. 17:27
Magyar gyártmányú elektromos autóbusz: Modulo a Várban Fotó: Mirkó István
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Mercedes-Benz rendületlenül folytatja a városi buszok villamosítását: az új 18,13 méteres G csuklós busz ideális a túlterhelt városokban, nagy forgalmú járatokon. Az eCitaro a plug-in töltés mellett áramszedővel is szállítható. Egy másik változatnak pedig érintkezősínje van a rögzített helyzetű áramszedővel történő töltéshez. Ez a két variáció megduplázza az amúgy is magas töltésteljesítményt 300 kW-ig. Az eCitarot a bevált ZF AVE 130 elektromos tengely hajtja, amely a hátsó részben található. A maximális tapadás és a sokoldalú felhasználhatóság érdekében a hosszabb változatok két hajtott tengellyel is szállíthatók. Az elektromotorok a kerékagyak közelében helyezkednek el, és tengelyenként kétszer 125 kW teljesítményt adnak le.

Magyar gyártmányú elektromos autóbusz: Modulo a Várban
Fotó: Mirkó István

Az igazi technikai szenzáció a szilárdtest-akkumulátor alkalmazása. Mint köztudott, az elektromos autók gyártói és felhasználói olyan technológiai újításra várnak, amely megtöbbszörözi az e-autók hatótávolságát és percekre csökkenti a töltés idejét. A Villanyautósok.hu utánajárt, és megtudta, hogy ez a szilárdtest-akku nem pontosan az a mindenki által megváltóként várt szilárdtest-akku. A buszba a francia Bollaré BlueSolutions LMP tárolója kerül, amely négy ultravékony laminált rétegből épül fel, és valóban nem tartalmaz folyadék halmazállapotú elektrolitot. Az LMP akkumulátorok előnyei a litium-ion akkuval szemben az egységnyi térfogatra és tömegre eső jóval nagyobb energiakapacitás, valamint a kiszámítható és stabil töltési, kisütési jellemzők a különböző környezeti feltételek mellett. Azonban ez egy magas hőmérsékletű megoldás, az akkumulátor üzemi hőmérséklete hatvan–nyolcvan fok, ezért azt folyamatosan fűteni kell, ami eléggé energiaigényes, így a nagyobb energiasűrűségből származó előnyt részben elviszi. Az LMP technológia másik hátránya, hogy nem alkalmas nagy teljesítményű villámtöltésre. Mindezekkel együtt professzionális üzemeltetés esetén az előnyök felülmúlják a hátrányokat.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.