A járvány hatásait kérdőíves kutatással igyekeztünk felmérni, amelynek eredményei alapján a hazai cégek is a kereslet visszaesését élték meg. Az ötven fő feletti vállalkozások nagymértékű létszámcsökkentésre kényszerültek
– közölte a Magyar Nemzet kérdésére a Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ). A témában az MDDÜ ismertetett egy, az Euler Hermes pénzügyi szolgáltató által készített felmérést is, amelyből kiderül, hogy az európai piacon a 2009-es gazdasági válsággal ellentétben most nem romlottak a vállalatok finanszírozási feltételei, a bankok és a kormányok igyekeztek mentőövet dobni a nehéz helyzetben lévő vállalkozásoknak. A számos országban, így hazánkban is bevezetett munkahelyteremtő programok szintén könnyítést jelentettek ennek a munkaerő-igényes iparnak. Az Euler Hermes szakértői szerint az iparág forgalma 2021-re 15 százalékkal növekedni fog a mostani állapothoz viszonyítva, de a válság előtti szintet várhatóan 2023-ra éri el.
Az ügynökség közölte: a nemzetközi felmérés alapján a szakemberek a helyben gyártott termékek előretörésében látják a megoldást. A gyártást nagyobb részt a kis- és középvállalkozások (kkv) bonyolítják le, így az ilyen méretű vállalkozásoknak nyújtott fejlesztési támogatás növelheti az európai gyártók versenyképességét. Mindemellett a ruházati gyártóknak is be kell kapcsolódniuk az e-kereskedelem folyamataiba, mivel a járvány miatt ez előtérbe került.
Az MDDÜ ezeket szem előtt tartva még augusztusban tárgyalásokat kezdett az Innovációs és Technológiai Minisztériummal, mivel főként technológiai fejlesztések támogatásával kívánják elősegíteni a divat- és dizájnipari kkv-k megújulását.
Bata-Jakab Zsófia, az MDDÜ vezetője a megbeszélésekről szólva kiemelte, hogy a hazai ágazat teljes bevételének 81 százaléka exportból származik, és a versenyképesség fenntartásának egyik módja a technológiai fejlesztések megvalósulása.
Az MDDÜ úgy tájékoztatta lapunkat, hogy az ágazatnak nyújtandó fejlesztési támogatás részleteiről várhatóan szeptember vagy október folyamán tudnak beszámolni.

Fotó: MTI/Balogh Zoltán
Az ügynökség vállalkozásfejlesztési képzést is indított szeptemberben, amelyhez tizenötmillió forintnyi befektetést is kínál. Az HFDA Startup program szeptember 24-ig várja a divat- és dizájnipart forradalmasító ötleteket. Az ügynökségnek a Hiventures tőkealapkezelővel közös startup programjának célja, hogy akár már ötletfázisban támogatást kapjanak azok a jövőbe mutató iparági megoldások, amelyek hozzájárulnak az ágazat fellendítéséhez és az értékteremtő divat- és dizájnipari ökoszisztéma kialakulásához. A programba bekerülő csapatok tízalkalmas online képzésen ismerhetik meg egy startup indulásához szükséges elméleti és gyakorlati alapokat, majd ezt követően mentorok és iparági szereplők segítik az ötletek finomítását. A legígéretesebb csapatok végül a programot záró Demo Dayen prezentálhatnak a befektetők és a nagyközönség előtt. Az eseményt várhatóan december 3-án rendezik meg.