Csak 2023-ra heverhetik ki a vírust

A koronavírus-járvány okozta rendkívüli helyzetben számos módon igyekszik segíteni az iparági szereplőket a Magyar Divat & Design Ügynökség. A szervezet vállalkozásfejlesztési képzést és tizenötmillió forintos befektetést nyújt az ötletes startupoknak, segédkeznek a Budapest design week megtartásában, továbbá megrendezik a Budapest central ­european fashion eeeket. Az ügynökség kiemelt figyelemmel kíséri a járvány hatását a divat- és dizájnágazatra. Ez már csak azért is fontos, mert iparági előrejelzések szerint az ágazatnak évekbe kerül a válság kiheverése.

2020. 09. 07. 5:45
Modell a tavalyi budapesti divathéten. Az eseményt idén szűkebb közönség előtt tartják meg Fotó: MTI/Balogh Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A járvány hatásait kérdőíves kutatással igyekeztünk felmérni, amelynek eredményei alapján a hazai cégek is a kereslet visszaesését élték meg. Az ötven fő feletti vállalkozások nagymértékű létszámcsökkentésre kényszerültek

– közölte a Magyar Nemzet kérdésére a Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ). A témában az MDDÜ ismertetett egy, az Euler Hermes pénzügyi szolgáltató által készített felmérést is, amelyből kiderül, hogy az európai piacon a ­2009-es gazdasági válsággal ellentétben most nem romlottak a vállalatok finanszírozási feltételei, a bankok és a kormányok igyekeztek mentőövet dobni a nehéz helyzetben lévő vállalkozásoknak. A számos országban, így hazánkban is bevezetett munkahelyteremtő programok szintén könnyítést jelentettek ennek a munkaerő-igényes iparnak. Az ­Euler Hermes szakértői szerint az iparág forgalma 2021-re 15 százalékkal növekedni fog a mostani állapothoz viszonyítva, de a válság előtti szintet várhatóan 2023-ra éri el.

Az ügynökség közölte: a nemzetközi felmérés alapján a szakemberek a helyben gyártott termékek előretörésében látják a megoldást. A gyártást nagyobb részt a kis- és középvállalkozások (kkv) bonyolítják le, így az ilyen méretű vállalkozásoknak nyújtott fejlesztési támogatás növelheti az európai gyártók versenyképességét. Mindemellett a ruházati gyártóknak is be kell kapcsolód­niuk az e-kereskedelem folyamataiba, mivel a járvány miatt ez előtérbe került.

Az MDDÜ ezeket szem előtt tartva még augusztusban tárgyalásokat kezdett az Innovációs és Technológiai Minisztériummal, mivel főként technológiai fejlesztések támogatásával kívánják elősegíteni a divat- és dizájnipari kkv-k megújulását.

Bata-Jakab Zsófia, az MDDÜ vezetője a megbeszélésekről szólva kiemelte, hogy a hazai ágazat teljes bevételének 81 százaléka exportból származik, és a versenyképesség fenntartásának egyik módja a technológiai fejlesztések megvalósulása.

Az MDDÜ úgy tájékoztatta lapunkat, hogy az ágazatnak nyújtandó fejlesztési támogatás részleteiről várhatóan szeptember vagy október folyamán tudnak beszámolni.

Modell a tavalyi budapesti divathéten. Az eseményt idén szűkebb közönség előtt tartják meg
Fotó: MTI/Balogh Zoltán

Az ügynökség vállalkozásfejlesztési képzést is indított szeptemberben, amelyhez tizenötmillió forintnyi befektetést is kínál. Az HFDA Startup program szep­tember 24-ig várja a divat- és dizájn­ipart forradalmasító ötleteket. Az ügynökségnek a Hiventures tőkealapkezelővel közös startup programjának célja, hogy akár már ötletfázisban támogatást kapjanak azok a jövőbe mutató iparági megoldások, amelyek hozzájárulnak az ágazat fellendítéséhez és az értékteremtő divat- és dizájnipari ökoszisztéma kialakulásához. A programba bekerülő csapatok tízalkalmas online képzésen ismerhetik meg egy start­up indulásához szükséges elméleti és gyakorlati alapokat, majd ezt köve­tően mentorok és iparági szereplők segítik az ötletek finomítását. A legígéretesebb csapatok végül a programot záró Demo Dayen prezentálhatnak a befektetők és a nagyközönség előtt. Az eseményt várhatóan december 3-án rendezik meg.

A körforgásos gazdaság a központi témája az idei Budapest design weeknek, amelyet a vírushelyzethez alkalmazkodva október 1. és 11. között a klasszikus helyszínek mellett az online rendez meg a Magyar Formatervezési Tanács és a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala. Az MDDÜ harmadik alkalommal lesz szakmai partnere a rendezvénynek. Az ügynökség Budapesten, Győrben és Veszprémben szakmai kerekasztal-beszélgetéseket szervez, valamint 360. Design Budapest néven fizikai és digitális platformot is indít.

Az MDDÜ egyik legjobban várt programsorozata, a Budapest central euro­pean fashion week pedig rendhagyó módon tér vissza: a vírushelyzet miatt szűkebb hazai közönség előtt valósul meg a programsorozat, várhatóan a Zsigmond Dora mens­wear, a Nubu, az Artista, a Cako, a Mai­son Marquise, a Tomcsanyi, az Alma Vetlényi, a Romani, a Sármán Nóra, a Varga Viktória, a Celeni és az Elysian márkák részvételével.

A szeptember 10. és 13. között megrendezett eseményt a Deák Palotában tartják, ahol az érdeklődők a 2020-as őszi–téli kollekcióikat tekinthetik meg.

Az esemény a Young talents show divattervezőinek bemutatkozásával veszi kezdetét, és a korábbi évekhez hasonlóan a BCEFW idén is változatos kiegészítőprogramokkal várja az érdeklődőket városszerte. A rendezvénysorozat részeként pop-up store, azaz egy ideiglenes üzlet is megnyitja kapuit a résztvevők előtt, így már a helyszínen is megvásárolhatók lesznek a tervezők kollekciói. Az érdeklődők szeptember 10. és 20. között tekinthetik meg a belvárosi üzlet kínálatát, ahol olyan tervezők kiegészítői is helyet kapnak, akik kiállítóként vettek volna részt az elmaradt tavaszi eseményen.

A vírushelyzet miatt az MDDÜ a következő divathét újragondolása mellett döntött. Terveik szerint úgynevezett ­runway-videók formájában, azaz ­online valósítják meg az októberben esedékes divathetet, ahol már a ­2021-es ­tava­szi–nyá­­ri kollekciókat vonultatták volna fel. Az ügynökség az elkészült felvételeket több nemzetközi szakembernek és mérvadó divatmagazinnak is eljuttatja.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.