Lemondott a Nikola alapítója, a céget csalással vádolják

Nemrég a GM kötött megállapodást a céggel, másnap megvádolták, hogy még prototípusuk sincs, nemhogy kész járművük. Most lemondott az alapító-vezérigazgató, ami felveti a kérdést, hogy vajon tényleg légvár-e a Nikola.

Fellegi Tamás Péter
2020. 09. 22. 8:45
A cég korábban azt állította, hogy már vannak üzemképes modelljeik, holott ez nem így volt Fotó: Bryan Snider Forrás: Nikola Motor Company
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lemondott vezérigazgatói tisztségéről Trevor Milton, a Nikola alapítója, miután igen súlyos vádakkal illette a céget egy befektetési alap. A Hindenburg Research nevű alap azt állította, hogy a Nikola valótlan adatokat közölt az általa kifejlesztett technológiákról, egy videófelvételen pedig úgy tüntetett fel egy kamiont, mintha az a Nikola üzemképes, saját fejlesztésű járműve lenne, noha erről szó sincs.

A Nikola cég korábban azt állította, hogy már vannak üzemképes modelljeik, holott ez nem így volt
Fotó: Nikola Motor Company

A Hindenburg vádjai igen komolyak, olyannyira, hogy a Bloomberg szerint az amerikai értékpapír-felügyelet meg is kezdte az ügy kivizsgálását, a Wall ­Street Journal szerint pedig az amerikai igazságügyi minisztérium teszi ugyanezt. A Nikola elismerte, hogy az említett 2017-es videón valóban nem önerőből megy a kamion, viszont azóta már vannak teljesen üzemképes modelljeik. Jól lehetne cáfolni az összes vádat, ha ezeket nyilvánosan bemutatnák.

A Nikola részvényeit júniusban vezették tőzsdére úgy, hogy a cégnek még egyáltalán nincs árbevétele, és még egyetlen teherautót sem adott el, pontosabban megrendelései vannak, de egyet sem szállított le még. Kétségtelen, hogy szokatlannak tűnik, hogy egy ilyen cég megjelenik a tőzsdén, pontosabban kissé könnyelműnek hathat, hogy ilyen stádiumban a befektetők megelőlegezik a majdani sikert.

Trevor Milton 2014-ben alapította a társaságot, célként vélhetően Elon Musk cége, a Tesla sikere lebegett a szeme előtt, olyannyira, hogy még a névválasztás is hasonló lett, hisz az elektromos motort megalkotó szerb származású feltaláló, Nikola Tesla keresztnevét választotta.

A cél az elektromos teherautók, elsősorban a nyerges vontatók gyártása lett, és kétségtelen, hogy hat év alatt illett volna konkrét termékkel előrukkolni (a Tesla elég hamar megjelent első típusával, a Roadsterrel).

Az a tény ugyanakkor elgondolkodtató, hogy a General Motors kétmilliárd dolláros szerződést írt alá a Nikolával. Ha a GM ismeri a technológiát, ami miatt érdemes ekkora összeget fektetni egy üzletbe, akkor vélhetően nyilatkozni fog, cáfolva a vádakat. Milton lemondása mindenesetre nem tesz jót az ügynek, hisz ha a vádak teljesen alaptalanok, akkor a lépés nem igazán tűnik indokoltnak. Mindezek után kíváncsian várják a befektetők, hogy mi lehet a valóság. A részvény ára mindenesetre nagyot zuhant: a GM-bejelentés után ötven dolláron zárt, most a hétfői kereskedésben 25 dollár alatt nyitott.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.