Újraéled a verseny az űrutazásban

Újjáéledőben egy korábban megtorpant iparág: fejlődnek a több felszállásra alkalmas űrjárművek. Elon Musk cége, a SpaceX és Kína egyaránt fontos kísérleti repüléseket hajtottak végre, miközben a Virgin Galactic is főpróbára készül.

Fellegi Tamás Péter
2020. 09. 08. 6:30
SpaceX Demo-2 Landing
A SpaceX űrhajó legénysége augusztus 2-án landolt a Mexikói-öbölben Fotó: NASA NASA Forrás: Reuters
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az űrkorszak hajnalán, az 50-es és 60-as években az akkori két szuperhatalom, az Egyesült Államok és a Szovjetunió versenyzett: az első embert a Szovjetunió küldte az űrbe, a Holdra viszont amerikai űrhajósok jutottak el. Később ugyancsak az Egyesült Államok alkotta meg vitorlázó repülőgép módjára visszatérő, mindig új rakétával ugyan, de sok utazásra alkalmas járművet, az űrsiklót.

A program végül kudarc lett, két végzetes baleset jelezte, hogy a megoldás még nem megfelelő. Az utóbbi években azonban újjáéledt az iparág, ezúttal magánvállalkozások vezetésével. A legtovább a Tesla-főnök, Elon Musk cége, a SpaceX jutott: megalkotta a sokszor fellőhető, és megadott helyre sértetlenül visszatérő hajtóművet, ami forradalmasítja az iparágat, hisz a költségek meredek csökkenéséhez vezet. Az új technológia sikerét jelezte, hogy a SpaceX immár többször használható rakétával ellátott űrjárművel küldött embereket a Nemzetközi Űrállomásra, majd pár hetes ott tartózkodás után vissza is hozta őket.

A SpaceX űrhajó legénysége augusztus 2-án landolt a Mexikói-öbölben Fotó: Reuters

A cég következő célja az, hogy megépítse a Starship űrhajót, amelynek nem csak felbocsátó rakétája, hanem az egész jármű többször felhasználható lenne, ráadásul minden eddiginél nagyobb szállítókapacitással. Elon Musk tervei szerint ez a jármű lesz alkalmas arra, hogy ember utazzon vele a Marsra. Most rövid idő alatt két új kísérletet is végzett a cég a jármű fejlesztése során: a Starship egy-egy prototípusa rövid repülést tett, mielőtt függőleges ereszkedéssel visszatért volna egy előre kijelölt helyre. Egyelőre csak 150 méter magasra emelkedett a jármű, de ezek az első kísérletek. A tervek szerint a továbbiak során egyre magasabbról tér vissza, majd jöhet az űrbe való felszállás és visszatérés, ezt a jövő évre tervezik.

Ugyancsak nagy lépésre készül a másik magáncég, a Richard Branson által vezetett Virgin Galactic. A cég elsősorban a ballisztikus rakéta módjára a világűr határát elérő, majd onnan akár a Föld túloldalán visszatérő, emberi utazásra alkalmas járművet fejleszti, az első igazi tesztrepülést a tervek szerint jövő év elején maga Richard Branson fogja megtenni.

A napokban tett Kína is egy komoly lépést az űrhajózásban: újrahasznosítható kísérleti űrhajót bocsátottak fel, amely a South China Morning Post (SCMP) című hongkongi lap szerint vélhetően hasonlóságokat mutat az amerikai fejlesztésű X–37B nevű mini űrrepülőgéppel, amely lényegében a korábbi űrsikló kicsinyített, embert nem szállító változata. A kínai kísérletről kevés részletet lehet tudni, mivel nagy titoktartás mellett végezték, erre az SCMP katonai forrása szerint azért volt szükség, mert az űrhajó mellett a kilövés módszere is újdonságnak számított.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.