Számos klasszikussá vált mű foglalkozott világjárványok okozta krízissel, kezdve Boccaccio Dekameronjától Terry Gilliam 12 majom című filmjéig, és jelenleg éppen a filmipar szereplői is úgy érzik, hogy valóra vált disztópiában élnek. A Covid–19-pandémia megelőző lépések hiányában az audiovizuális szektor gazdasági katasztrófáját okozhatja, de szerencsére a privát és az állami szektor is tesz az ügyért szerte a kontinens országaiban – állapította meg az Európai Audiovizuális Megfigyelő Intézet, amely a legutóbbi jelentésében rámutatott: jelentős veszteségeket szenvedett el az európai audiovizuális és filmipar.
A kár mértéke egyelőre nem állapítható meg pontosan, ám az bizonyos, hogy eltérő az egyes szektorokban, illetve az értékláncok egyes szereplőinél, ideértve a kreatív íróktól kezdve a producereken át a forgalmazókig.
Sokszínű segítségnyújtási stratégia
Az Európa Tanács égisze alatt működő szervezet megállapította, hogy az egyes filmügynökségek segítő beavatkozásai főként a gyártás, a film- és audiovizuális ágazatot célozták, de ezen belül nem foglalkoztak specifikusan a konkrét területekkel. A legtöbb intézkedés a közvetlen állami finanszírozáshoz és a termelési ösztönzőkhöz kapcsolódó követelmények enyhítéséhez kötődött, ezeket új sürgősségi alapok létrehozása követte.
Az állami támogatások közé sorolja a jelentés, hogy a magyar Nemzeti Filmintézet ötvenmillió forinttal állt az ellehetetlenült filmesek mellé.
Az alapot kezelő Magyar Filmakadémia 636, megbízás nélkül maradt szakembernek nyújtott rendkívüli jövedelempótlást a Filmipari Segélyalapon keresztül
az NFI honlapján szereplő adatok tanúsága szerint. Németország más stratégiát választott. Egy hét és fél millió eurós (2,6 milliárd forint) alapot állított fel, amelyből a szektor járvány miatt felmerülő többletköltéseit fedezi. Így például a produkciós vagy a fizikai forgatás költségei harminc, a forgalmazásé ötven százalékkal lehetnek magasabbak az eredetinél, legalábbis legfeljebb ennyi kérhető le az alapból. Marokkóban 31 millió forintnak megfelelő összeget, egymillió dirhamot különítettek el a szakma megsegítésére. Több ügynökség is a rendelkezésre álló források növelését jelentette be, például Írországban hárommillió euróval (egymilliárd forint), Litvániában 800 ezer euróval (280 millió forint) bővült az állami alap, ám ez utóbbi összeg nem közvetlenül a járvány miatt hátrányba került filmeseket segíti, hanem a pályázatok előkészítésére, illetve a produkciós projektek finanszírozására használható fel.