Eldördült a képzeletbeli startpisztoly az M83-as gyorsforgalmi út létesítése kapcsán, miután hivatalosan, sajtótájékoztató keretében a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) a Győr-Moson-Sopron megyei Gyarmaton átadta a kivitelezőknek a munkaterületet. A NIF közlése szerint a projekt előkészítése befejeződött. A területszerzés, fakivágás, régészeti feltárások megtörténtek. Még idén kiépülnek a kivitelezéshez szükséges szállító és organizációs utak, megkezdődik a humuszolás, elindulnak a hidak próbacölöpözési munkálatai.

Fotó: Mirkó István
Az út Pápa és Tét déli csomópontja közti részét, valamint a 8315-ös jelű repülőtéri bekötőutat a Duna Aszfalt Kft. fogja megvalósítani, a Tét déli csomópontja és Győr közötti szakaszt pedig a Soltút Kft. építheti. A 36 kilométeres szakaszra hat külön szintű csomóponton keresztül lehet majd felhajtani, és 23 műtárgy is épül.
Az összesen 36 kilométer hosszú gyorsforgalmi út költsége együttesen nettó 90,5 milliárd forint. A kivitelezők a tervek szerint 2023 végén adják át az utat a beruházónak.
A 83-as főút Győr határában keresztezi az M1-est, tehát az új szakasz Pápát az M1-es autópályába köti be, ezzel újabb város kapcsolódhat be az ország gyorsforgalmi hálózatába. Az út révén Pápáról akár 25 perc alatt elérhető lesz a sztrádacsomópont. Kara Ákos, a térség országgyűlési képviselője azt emelte ki az eseményen, hogy egy rendkívül balesetveszélyes és rossz nyomvonalvezetésű út helyett új nyomvonalon épül majd meg a főút. Kovács Zoltán, szintén térségbeli országgyűlési képviselő elmondta, az útvonalon 137 ezer köbméter aszfaltot és 3,7 millió négyzetméter töltésanyagot építenek be, és több mint 9500 fát ültetnek. Az új észak–déli irányú gyorsforgalmi kapcsolat Veszprém megye déli térsége, a Balaton és a 8-as számú főút felé is minőségileg kedvezőbb eljutást tesz lehetővé.
A gyorsforgalmi kapcsolat fontos a Pápa határában katonai légibázis közúti megközelítése, de ugyanilyen jelentős Veszprém megye második legnépesebb települése, a több mint harmincezres város fejlődése szempontjából is.
Bár csak negyven kilométerre fekszik Győrtől, a megközelítése mind közúton, mind vasúton nehézkes. Ennek következtében kevés nemzetközi befektetés érkezett a városba az elmúlt évtizedekben,
különösen Győr és környékének látványos fejlődésével összevetve maradt el a modernizációja. Történelmi belvárosa az Eszterházy család több évszázados itt tartózkodásának köszönhetően nagyvonalú és értékes, azonban a felújítása régen várat magára, miközben például Győr barokk belvárosa az utolsó tégláig megújult. Az út, amely bizonyára új lendületet ad Pápa, a járási központ fejlődésének, összesen négysávos sávos lesz, középen fizikai elválasztással, 20,50 méter koronaszélességgel, leállósáv nélkül. A pályán óránként 110 kilométeres sebességgel közlekedhetnek majd a személygépkocsik.