Már vizsgálják a Duna alatt vezető vasúti alagút megépítését

Megkezdődhet a Déli és a Nyugati pályaudvart felszín alatt épített vasúti alagút megépítésének a részletes vizsgálata, miután a kiíró Budapesti Fejlesztési Központ aláírta a szerződést a megvalósíthatósági tanulmány kivitelezőjével. A szakértőknek kell választ adniuk rá, hogy arányban áll-e az elérhető haszon a létesítés minden bizonnyal tetemes költségeivel. Egy korábbi vizsgálat azt igazolta, hogy a fővárost kiszolgáló elővárosi vasutak teljesítménye csak úgy duplázható meg, ha megépül egy Duna alatti vasúti összeköttetés.

2020. 11. 27. 14:15
Elővárosi vasútfejlesztés a MÁV-nál. Vasút vonat a Nyugati pályaudvaron. Fotó: Kurucz Árpád KÁ Magyar Nemzet Fotó: Kurucz Árpád
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elővárosi forgalomban a vasúton ingázók száma akár megduplázható a maihoz képest, ám ennek kiszolgálásához több vonatra van szükség, a pályaudvarok bővítése azonban szinte lehetetlen. Ma egy reggeli csúcsórában 42 vonat lép be Budapest határán, dupla utasforgalom színvonalas kiszolgálásához kilencven feletti vonat fogadására kellene képesnek lennie a fővárosi vasúti hálózatnak óránként. Erre vasúti alagút nélkül nincs esély – olvasható Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatójának Facebook-oldalán.


Ezekben a hónapokban újítják fel a Nyugati pályaudvar csarnokát
Fotó: Kurucz Árpád Magyar Nemzet

 

Ezért nagy jelentőségű, hogy

a Budapesti Fejlesztési Központ aláírta a vállalkozási szerződést az új budapesti vasúti alagút megvalósíthatósági tanulmányára.

A szakértői munkák elvégzésére kiírt nyílt európai uniós közbeszerzés nyertese egy nemzetközi csapat lett: a vasúti infrastruktúra tervezését a magyar Főmterv Zrt. fogja össze és irányítja a teljes tanulmány elkészítését. A menetrendi és hálózati koncepció megalkotását a svájci SMA & Partner végzi majd. Az építészeti, urbanisztikai, várostervezési munkákat a főbb állomások környezetében – magyar építészirodák mellett – a világhírű holland UNStudio végzi majd, akik a dohai metrótól a számos építészeti díjat elnyert holland Arnhem vasútállomásig számos ilyen referenciával bírnak és Budapesten az új Galvani hidat is tervezik. A szerződés összértéke 1,4 milliárd forint, a munka 18 hónapig tart.

A feladat részeként elvégzik a ma a Déli pályaudvarra és a Nyugati pályaudvarra bevezető összes vonalszakasz koncepcionális felülvizsgálatát és megalkotják ezen vonalak leendő képét.

A feladat fókuszában pedig annak vizsgálata áll, hogy a kapacitásbővítés érdekében érdemes-e és ha igen, milyen áron, milyen nyomvonalon, állomásokkal, mélységben, műszaki kialakítással összekötni a Magyarország keleti és nyugati részéből érkező vasútvonalakat Budapest központja alatt, ezzel mintegy duplájára bővítve a budapesti vasúti hálózat mai kapacitását – és milyen hasznok érhetők el ezáltal.

Az alagút megépítéséről egyelőre nincs döntés, ez a tanulmány alapján hozható majd meg 2022 után, melyben a jelentős beruházási költségek – a rávezető szakaszokkal együtt – és a beruházás révén elérhető társadalmi, nemzetgazdasági, közlekedési, környezetvédelmi és városfejlesztési hasznok teljes körű összegzése és összehasonlítása megtörténik.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.