időjárás 13°C Eufrozina , Kende 2022. szeptember 25.
logo

Kínai és orosz kapcsolatok révén fejlesztik Záhonyt

Jámbor Gyula
2021.01.30. 07:18

Jelentős fejlesztések várhatók a záhonyi vasúti körzetben – mondta el lapunk kérdésére Horváth László, a MÁV-REC Kft. többségi tulajdonosa. A szakember elmondta, hogy kínai és orosz partnerek érdeklődnek a magyar-ukrán határon lévő logisztikai komplexum fejlesztésében rejlő üzleti lehetőségek iránt.

Munkatársai ezekben a napokban mérik fel a záhonyi vasúti körzet logisztikai csomópontjainak állapotát, fejlesztési lehetőségeit – mondta lapunk kérdésére Horváth László, a MÁV-REC Kft. többségi tulajdonosa. Az állami tulajdonnal is rendelkező MÁV-REC Kft., mint a CELIZ-konzorcium (Záhony Logisztikai és Ipari övezet) vezetője a keletről érkező vasúti áruforgalom növekedését célzó koncepciót dolgozott ki. Ennek részeként

feltérképezik a kelet-magyarországi régióban az ipari parkok kapacitását és az újak létesítésének lehetőségét olyan kínai termelő- vagy logisztikai vállalatok számára, amelyek majd vasúti szállítást vesznek igénybe.

A CELIZ és a kínai hátterű CECZ Kft. együtt mérik fel a Kínából az EU-ba irányuló áru mennyiségét, valamint a várható növekedést, és ennek alapján kidolgozzák a záhonyi térség vasútlogisztikai fejlesztésének koncepcióját. A CECZ a kínai kormány megbízásából dolgozik, a feladat egyben presztízskérdés is számára: kínai beruházásban a záhonyi lesz az első európai, országos szintű, tengerentúli kereskedelmi és logisztikai típusú gazdasági és kereskedelmi együttműködési övezet – mondta Horváth László.

A magyar kormányzat és a konzorcium együttműködésének célja a záhonyi térség – kiemelten a vasúti határátkelőhely – rehabilitációja és ezzel összhangban a térség fejlesztésére irányuló logisztikai és ipari beruházások létrejöttének támogatása – mondta Horváth László. Az a céljuk, hogy 2023-ra évi 100-150 ezer konténeres forgalmat hozzanak a magyar-ukrán határátkelő és átrakó körzetbe. Az előkészítés során

bejegyezték a Kemecse Ipari Park Kft.-t, amelyben a kemecsei önkormányzat mellett a kínai tulajdonú Sino-Hungary Kft. a többségi tulajdonos.

A Kemecsei Ipari Park Kft. a rendelkezésre álló területnek és logisztikai potenciáljának köszönhetően kiemelt lehetőséget és támogatást biztosít a kínai cégeknek, megnyitva és az utat a vállalkozások magyarországi beruházásainak megvalósításához.

Fontos fejlemény volt a múlt év végén, hogy a China Railway Signal & Communication Co.Ltd. (CRSC) és a MÁV-REC Kft. együttműködési megállapodást írt alá – emlékeztetett Horváth László. A kínai CRSC vállalatot 1953-ban alapították, és az elmúlt évtizedek alatt a vasúti vezérléstechnikai és ellenőrzési rendszereknek világszinten elismert szereplőjévé vált, és fontos résztvevője a Budapest-Belgrád vasúti projekt szerbiai szakasz kivitelezési munkálatainak. A Magyarország és Kína kormánya között létrejött kétoldalú együttműködés kiváló. Az „Egy Övezet, Egy Út” kezdeményezés elmélyítéséért mindkét ország sokat tett az utóbbi években.

A CELIZ-t a magyar és a kínai kormány támogatja, a Kínai Nemzeti Fejlesztési Bizottság Egy Övezet Egy Út promóciós központja pedig felvette a „kiemelt együttműködési projektek” listájára, ezzel is támogatva a beruházás előre mozdítását.

A kínai együttműködés mellett másik fontos terület az orosz- mondta Horváth László. Cél az, hogy közös vállalatot hozzanak létre az orosz állami vasúttal a záhonyi logisztikai képességek kiaknázása érdekében. Az RZD Logistics hagyományosan jelentős szereplő a keleti irányú magyar áruszállításban, és továbbra is érdeklődik a Záhonyon át elérhető közép- és dél-európai piacok iránt. Emellett jelentős szereplője a Kína és Európa között zajló konténer-fuvarozásnak, a Selyemút északi ága a transz-szibériai vonalat használja – mondta Horváth László.

 

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.