Lényegesen több e-autót regisztráltak Németországban tavaly, mint az azt megelőző évben – jelentette be a német Szövetségi Közlekedési Hatóság (KBA). Az elektromos autók értékesítése fellendült: részarányuk az új autók között 6,7 százalékra nőtt, ami egy éven belül lenyűgöző 206,8 százalékos emelkedésnek felel meg. De a siker korántsem véletlen. A szövetségi kormány vásárlási támogatással – más néven környezeti bónusszal – támogatja az e-autók vásárlását. Egy további innovációs bónusz pedig megkettőzi az állam részesedését az új autók árából.

Fotó: Napi Gazdaság/Pelsőczy Csaba
A szövetségi kormány döntése kevés választási lehetőséget hagyott az autóiparnak. Mivel az ösztönzők csak az e-autókra és a hibridekre vonatkoznak, az autógyártók arra kényszerülnek, hogy termelésüket átállítsák elektromosra. Mindössze néhány nappal a gazdasági ösztönző csomag elfogadása után a Daimler a három új elektromos modellt jelentett be. De nem csak a Daimler, a BMW vagy a VW kényszerül kínálatának gyökeres átalakításra, a lízingpiacot is jelentősen érinti az e-autók állami támogatása. Nekik, vagyis
a kereskedőknek és a flottaüzemeltetőknek az e-autó-prémium egyre nagyobb problémává válik. A mesterségesen fűtött fellendülés sokba kerülhet a lízingcégeknek.
– Ha az árképzésben nem lesz változás, akkor az egész rendszer összeomlik – nyilatkozta a Handelsblattnak Lukas Steinhilber, a Vehiculum lízingplatform alapítója és ügyvezető igazgatója. A vállalkozás több ezer elektromos autóval kapcsolatos lízingszerződést közvetített, amelyek egy része úgymond lélegzetelállítóan kedvező.
Eleinte úgy tűnt, mintha az e-autók állami támogatása a lízingkereskedőknek kedvezne. A Handelsblatt szerint a listaárnak több mint hatvan százalékát teszik ki a kedvezmények. Az alacsonyabb árak az e-autók és a plug-in hibridek lényegesen magasabb eladásához vezettek. A lízingelt autók részaránya az elektromos szegmensben 2020 elején még csak hét százalék körül alakult, ám év végére kilencven százalék fölé emelkedett. Csakhogy: amikor a a lízingelt elektromos járművek visszatérnek a kereskedőhöz, akkor kiszámítják a maradványértéket. És itt van a probléma:
az e-autók állami támogatása miatt az új autók ára kedvezőbb lehet, mint a fiatal használtaké. Lukas Steinhilber szerint ha a húszezer kilométert futott elektromos autók ugyanolyan drágák, mint egy új autó, akkor azokat már nem lehet forgalmazni.
Emiatt a kereskedők körében egyre nagyobb a félelem, hogy a használt elektromos autók a nyakukon maradnak. – Megértjük az e-autó támogatás szükségességét, és az is jó, hogy átállunk az elektromos és hibrid technológiára. De ha semmi sem változik az maradványértékek körül, akkor a lízingcégek közül jónéhány bedől a következő években, ugyanis ők viselik a továbbértékesítés pénzügyi kockázatát – érvelt a Vehiculum vezetője.