Európába költöznének a brit divatcégek a brexit következtében

Nyílt levélben fordulnak a brit divatipar szereplői Boris Johnson miniszterelnökhöz, mondván: a brexit utáni vámeljárások és utazási korlátozások a szektor szereplőinek ellehetetlenüléséhez vezetnek. Sok cég azt fontolgatja: Európába teszi át székhelyét.

Fischer Patrícia
2021. 02. 02. 14:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A brit divatszakma több mint négyszáz szereplője írta alá azt a nyílt levelet, amelyet a miniszterelnöknek címeztek, és amelyben arra hívják fel a figyelmet: a brexit utáni adminisztrációs terhek és az utazási korlátozások a túlélésüket fenyegetik. A BBC beszámolója szerint az aláírók között vannak többek között ismert tervezők is, mint Twiggy és Katharine Hamnett is, akik azt állítják: jó néhány divatcég teszi át székhelyét az unióba. A mintegy 35 milliárd font (14 ezermilliárd forint) méretű szektor egymillió embernek ad munkát – hívják fel a figyelmet. „A brexittárgyalások során mégis figyelmen kívül hagyták a teljes iparágat, és semmibe vették az aggályainkat” – fogalmaztak a Boris Johnsonnak küldött nyílt levélben.

Több brit márka is az unióba költözést fontolgatja
Fotó: Reuters

A levél találkozót sürget a miniszterelnökkel, mivel, ahogy a szerzők fogalmaznak, ha bizonyos problémáknak nem szentelnek azonnali figyelmet, úgy veszélybe kerül a szektor közeli és távoli jövője.

Azt állítják: a karácsonykor aláírt szabadkereskedelmi egyezmény nem biztosítja a szektornak a megfelelő feltételeket.

Más területekhez hasonlóan – például a halászat vagy a zeneipar – itt is az a fő aggály, hogy az új, bürokratikus rendszer veszélyezteti az iparág jövőjét.

A divatipar azonban, ahogy a levél szerzői írják, nagyobb mértékben járul hozzá a szigetország gazdasági teljesítményéhez, mint például a halászat, a zene-, a film- és az autóipar együttvéve.

Megemlítik a halászoknak kínált kompenzációs csomagot, kiemelve, hogy a teljes halászati szektor annyit tesz hozzá a brit GDP-hez, mint amennyit Kelet-London divat- és textilipara egyedül, a dolgozók száma ugyanakkor nagyjából azonos a két területen, és felhívják a figyelmet arra is, hogy jelenleg számos élvonalbeli kiskereskedőt fenyeget a csőd veszélye.

Yasmin Le Bon, aki modellként dolgozik, arra tér ki, a szektorra jellemző, hogy a benne dolgozóknak sokat kell utazniuk az unión belül, gyakran utolsó pillanatban dől el egy-egy utazás. A modell szerint, aki 37 éve dolgozik a szakmában, a megbízásokat gyakran az utolsó pillanatban hagyják jóvá, ami azt jelenti, hogy akár pár órán belül már utazni kell egy másik országba – ez most jóval bonyolultabban valósítható meg.

Katharine Hamnett divattervező szerint sok cég csak hetekre van attól, hogy végleg lehúzza a rolót.

– Radikális változtatásokra van szükség a vámeljárások területén, különös tekintettel az unióba szállítandó termékek áfáját illetően, mert ha február végéig nem lesz változás, a brit márkák egyszerűen bedobják a törülközőt – fogalmaz a tervező.

A BBC idéz egy meg nem nevezett kormánytisztviselőt, aki elmondta: szorosan együttműködnek a divatipar cégeivel annak érdekében, hogy megfelelő támogatást kapjanak az Európával való kereskedelem terén. – Tisztában vagyunk azzal, hogy néhány cég kihívásokkal küzd az új kereskedelmi szabályok következtében, ezért a mi részünkről segítünk, ahogy tudunk. Többek között exportkérdésekre szakosodott forródrót, webináriumok, valamint szakértők és tanácsadók segítik az iparág szereplőit. Ezen kívül korábban több millió fontot költöttünk a vámeljárások kiterjesztésére – sorolta a BBC által megszólaltatott kormánytisztviselő.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.