Meglepő dolog a globális kereskedelemre és munkamegosztásra épülő gazdasági rendszerben, hogy valamilyen árucikkből vagy alkatrészből, esetleg alapanyagból súlyos hiány alakuljon ki. A mostani járvány azonban nem meglepő módon magával hozta ezt a hatást, miután egyes gazdasági ágak leálltak a vírus elleni védekezés miatt, így megszakadtak a normál esetben működő termelési láncok. Ez történt a félvezetőgyártásban is, ahol a gyártók tavaly azzal szembesültek, hogy a légi forgalom mellett a közúti forgalom, így az új autók iránti kereslet is visszaesik, ugyanakkor az otthoni bezártság miatt a szórakoztató elektronika iránti kereslet megugrik.
Ez utóbbi így is lett, a gyártók átálltak arra, hogy ezt az iparágat szolgálják ki, arra számítva, hogy az autóipar lassan tér majd magához. Igen ám, de a közúti közlekedés a járvány első hulláma után fellendült, és az új autók iránti igény is meglepően gyorsan megnőtt, a kereslet egyes piacokon közelíti a járvány előtti szintet. A félvezetőgyártók azonban nem tudnak gyorsan visszaállni, sőt, miután az átállás hatása 26 hét után jelentkezik a leginkább, nem véletlen, hogy a hiány az elmúlt hónapokban lett a legerősebb.
A gyártók így nem túl rég szembesültek a problémával, és a kapacitások növelését ígérik, persze örülve egyúttal az extra keresletnek, de ha meg is kezdték az átállást, akkor is kell fél év, amíg a megfelelő kínálat az autógyártókhoz eljut.
A probléma így átmeneti, de meglehetősen nagy kárt okoz. A General Motors úgy számol, hogy nyeresége másfél–két milliárd dollárral csökkenhet, a Ford 1–2,5 milliárd közé teszi a visszaesés mértékét. A Honda és a Nissan várhatóan összesen kétszázötvenezer autóval kevesebb autót tud eladni márciusban a hiány miatt.
Üdítő kivétel a Toyota, amely jelentős mennyiséget halmozott fel félvezetőkből, négy hónapra elegendő készlettel rendelkezik. A Tesla óvatosan nyilatkozott, mondván, hogy átmenetileg érintheti a céget a hiány, de még nem tudják, milyen mértékben. Kétségtelen, hogy a Tesla mint termelését épp felfuttató gyártó, hozzá van szokva a váratlan helyzetekhez, termelési nehézségekhez, így ezek kezelésében is rutinosak.
Az IHS Markit becslése szerint összesen 672 ezerrel kevesebb autó készül el 2021 első negyedévében a félvezetőhiány miatt. Ebből kétszázötvenezer darab Kínára jut. Az autóipar összességében dupla sokkal szembesül, hisz először járványügyi okokból állították le tavaly a termelést. A második hullámban erre már nem volt szükség, hisz sikerült biztosítani a dolgozóknak a biztonságos munkakörülményeket, viszont itt van most váratlanul a chiphiány, így az iparág igencsak megszenvedi a járvány hatásait.