Négy sávon autózhatunk hamarosan a Bakony lábánál

Tovább épülhet a 8-as főút gyorsforgalmi szakasza Herendtől Devecserig – döntött a kormány. Ha elkészül, az út beköti a gyorsforgalmi hálózatba Ajkát, Tapolcát, Sümeget és a somlói borvidéket is. A Dunántúl főútján jelenleg is zajlik az építkezés a veszprémi körgyűrűn, illetve a Körmend–országhatár szakaszon.

2021. 02. 25. 7:28
Jelenleg sokan Veszprém felől közelítik meg a Balaton északi partján lévő településeket Fotó: MTI/Bodnár Boglárka
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 8-as számú főút Herend–Devecser szakasza

bekerült a kiemelt társadalmi igényeken alapuló közútfejlesztések közé egy múlt év végi kormányhatározat szerint.

Jelenleg a nyomvonal mentén elhelyezkedő települések vezetőivel folyik az egyeztetés a lehajtók pontos helyéről. Ha rendelkezésre áll a kivitelezéshez szükséges összeg, akkor 2023-ban vagy 2024-ben megkezdődhet a kivitelezés – közölte a Veol.hu. A 8-as út Székesfehérvártól indul, és a Bakonyalján halad a nyugati végek felé. Az elmúlt években megépült a Székesfehérvár–Várpalota–Veszprém, valamint a Veszprém–Herend útvonal kétszer két sávon. A Herendtől Körmendig tartó, csaknem száz kilométeres szakasz kétszer egy, helyenként kettő plusz egy sávos, néhol településeken is átvezető út, amely mindenképpen fokozott figyelmet követel az ott közlekedőktől. A Körmend és az országhatár közötti, mintegy harminc kilométeres szakaszt jelenleg is építik új, településeket elkerülő, de az osztrák partner igényei miatt csak kétszer egy sávos útként.

Itt épül Magyarország egyik leghosszabb völgyhídja, az 575 méteres vasszentmihályi átkelő.

A 11 támaszú völgyhídnak 22 méteres pillérei is lesznek azért, hogy átívelje a Vörös-patak völgyét, illetve a Nemesmedves–Vasszentmihály közötti utat.

A 8-as főút fejlesztése láthatóan elmaradt a vele párhuzamos dunántúli fő közlekedési utakétól. Az M1-es 2001 óta része az állami útdíjrendszernek, az M7-es 2008-ban érte el a horvát határt, sőt mindkét útvonal irányából leágazások készültek, készülnek a Dunántúl középső részének a jobb megközelíthetősége érdekében. Az M8-as fő vonzereje Vas megyében a megyeszékhely, Szombathely lenne, ám oda, bár nem kis kitérő árán, gyorsforgalmi út vezet az M1-esre csatlakozással: az M86-os. Hasonlóképpen

a Balaton-felvidék megközelítését is javítja az M7-esről Holládnál kiágazó M76-os, amely egy rövid kitérővel Keszthelyt és Hévízt is érinti majd.

A 8-as főút négysávos szakasza. Sokan Veszprém felől közelítik meg a Balaton északi partján lévő településeket
Fotó: MTI/Bodnár Boglárka

A 8-as főút gyorsforgalmi fejlesztését bizonyára előmozdította, hogy a Balaton északi partjának nagy vonzerővel bíró települései, mint Balatonfüred vagy Tihany kényelmesen megközelíthetők Veszprém felől, miközben az M7-es Lepsény, Balatonakarattya térségében igen zsúfolt a nyári hétvégeken. A Székesfehérvár és Veszprém közötti új építésű gyorsforgalmin kisebb forgalomban, kényelmesebben és biztonságosabban meg lehet közelíteni a tóparti településeket. Ennek az igénynek köszönhető

a veszprémi körgyűrű felújítása és kétszer két sávra bővítése, amelynek első ütemében éppen a bevezető, valamint a főváros és Füred (Csopak) felé elágazó utak közötti részt építik át, majd ezt folytatják több ütemben a füredi és a herendi elágazás között.

Ha elkészül a veszprémi félgyűrű, akkor a Székesfehérvár felől Körmend irányába – és vissza – autózók végig kétszer két sávon úton, szembeforgalom nélkül közlekedhetnek.

A Herendtől Devecserig húzódó, nem egészen harminc kilométeres szakasz – amit jelenleg terveznek –

beköti Ajkát, Tapolcát, Sümeget és a somlói borvidéket, valamint a Káli-medencét is a gyorsforgalmi úthálózatba.

A 8-as út korszerűsítése a nyugati szakaszon is folytatódik, hiszen Zalaegerszeg és környéke közútfejlesztésének részeként már megjelent a tervezési pályázat a Vasvár és Körmend közötti szakasz átépítésére. Mindezek a fejlemények arra mutatnak, hogy az előttünk álló években, évtizedben a 8-as főút teljes hosszában elkészül majd a gyorsforgalmi fejlesztés.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.