Éjszakai vonatok versenyeznek a fapados repülőkkel

Európában újjáélesztik az éjszakai vasúti járatokat, ennek a reneszánsznak a jegyében jövőre régiónkba is megérkezik a szolgáltatás. A RegioJet cseh magánvasút holland partnerével, egy startuppal összefogva Brüsszel-Amszterdam-Prága járatot szervez. Beszállás este, érkezés kora reggel frissen, fitten, tárgyalásra készen.

2021. 04. 08. 6:30
Budapest, 2020. július 31. A RegioJet nyitójáratának érkezése a Kelenföldi pályaudvaron 2020. július 31-én. A cseh magántulajdonú vasúttársaság ettől a naptól új, naponta kétszer oda-vissza közlekedő vasúti járatot indított a Budapest-Bécs-Brünn-Prága útvonalon. MTI/Máthé Zoltán Fotó: Máthé Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Felejtsük el a hajnali kapkodást, rohanást a reptérre, izgalmakat a csomagfeladásnál, check in-pultnál. A hálókocsis vonat kora este indul Prágából Drezdán és Berlinen át Amszterdamig, és Brüsszelben ér célhoz, kora reggel. Ideális például azoknak, akiknek az EU intézményeiben van dolga, de üzleti tárgyalások lebonyolítására is kiválóan alkalmas. A visszafelé kora este indul Brüsszelből, Amszterdamból, kényelmes vacsora, majd az utas Prágához közeledve ébred. Az új szolgáltatást a magánvállalkozásként működő RegioJet nyújtja, amely szövetségre lépett a European Sleeper nevű startuppal – közölte lapunkkal a cseh cég. A Sleeper egy vadonatúj, éjszakai vonatok szervezésére létrehozott holland vasúttársaság.

Az éjszakai járatokat a tervek szerint 2022-ben indítják el. A vonatokon lesznek ülőhelyek és hálókocsik is, az utasok a szokásos RegioJet fedélzeti szolgáltatást vehetik igénybe, beleértve az ingyenes internet-hozzáférést, kávét és újságokat.

A jegyárak a magánvasút politikáját követve mérsékeltek lesznek. Az új éjszakai összeköttetéssel a RegioJet és az European Sleeper aktívan támogatja a környezetbarát éjszakai vonatközlekedés fejlesztését célzó európai kezdeményezést.

A RegioJet tavaly nyáron naponta közlekedő járatot indított a Budapest-Bécs-Brünn-Prága útvonalon.
MTI/Máthé Zoltán

A Prága-Brüsszel összeköttetés mellett a RegioJet és az European Sleeper további éjszakai vonatkapcsolatok fejlesztését tervezi Közép-Európa más útvonalain. Elmer van Buuren, a Sleeper igazgatója korábban maga is vasúttársaságoknál dolgozott. A tapasztalatai szerint

az emberek napközben legfeljebb 800 kilométert hajlandóak vonaton utazni, ez éjszaka azonban 1200-1500 kilométerre nőhet.

Idén már több nemzetközi éjszakai vonatjárat elindulását jelentették be. A német Train4you társaság már árulja a jegyeket a Svájcot az északi-tengerrel összekötő járatára, ahol a tapasztalatok szerint a legdrágább jegyek kelnek el a leggyorsabban. A német vasúttársaság, a Deutsche Bahn egyébként már tavaly megállapodott a francia, a svájci és az osztrák partnereivel az éjszakai járatok újraindításáról. Az idei tervek között szerepel a Zürich-Amszterdam és a Bécs-Párizs vonal beindítása. Jövőre indítanák a Zürich-Róma, majd 2023-ban a Berlin-Párizs és a Berlin-Brüsszel járatokat.

Az ágazati szereplők szerint az áttöréshez nem csak infrastrukturális befektetés kell. Arra kérik az Európai Uniót, hogy csökkentsék a kilométer alapú pályadíjakat.

A vasút az egyetlen szektor, ahol kilométer alapon kell fizetni a pályahasználatért

– mondta Elmer van Buuren.

Az éjszakai vonatok reneszánszát ugyanakkor segítheti az, hogy idén már alkalmazzák majd a közös vasúti piacra vonatkozó új szabályokat.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.