A BKV 9,5 milliárd forinttal fizetne többet az eredeti árhoz képest a Swietelsky Vasúttechnika Kft.-nek a metróvonal felújításáért, csakhogy az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) vizsgálata most kimondta, hogy ennek a harmada megalapozatlan. Ezek után égető kérdés, hogy lesz-e megállapodás a naponta félmilliós utasforgalmat lebonyolító 3-as metró rekonstrukciójának a befejezéséről. Amennyiben a főváros nem tudja kezelni a kialakult helyzetet, a teljes, közel 220 milliárdos M3-as projekt bedőlhet – olvasható a Világgazdaság cikkében.
Nem alátámasztott az M3-as metróvonal alagúti rekonstrukciós szerződésesének az áremelése
– a Világgazdaság információi szerint erre a végkövetkeztetésre jutott az ITM. A BKV és a Swietelsky Vasúttechnika Kft. között tervezett szerződésmódosítás elszámolhatósági vizsgálatakor a szaktárca megállapította, hogy bár a vágányépítési és alagúti munkákra, a biztosítóberendezések felújítására, valamint a vasúti távközlési és központi diszpécserrendszerek korszerűsítésére kötött szerződés újbóli, immáron negyedik módosítása jogilag igazolt,
az árnövekmény számszakilag azonban túlzott.
A BKV az év elején nyújtotta be a drágulásról szóló tervezetet jóváhagyásra első körben az ITM-nek, mint Irányító Hatóságnak (IH). Az M3 projektje 217,5 milliárd forint támogatási összeggel rendelkezik, ebből 172,72 milliárd IKOP-finanszírozás, 44,77 milliárdot pedig a központi büdzsé áll. A forrásokat az ITM illetékes helyettes államtitkársága kezeli, így az uniós elszámolási szabályok alapján a szerződésmódosításhoz az IH, illetve a Miniszterelnökség Közbeszerzési Felügyeleti Főosztályának (KFF) engedélye szükséges. A 3-as metróvonal beruházása alapvetően négy nagy kivitelezési szerződést tartalmaz, az egyik az alagúti munkálatoké.
A főváros ennek kapcsán a költségvetés terhére próbált nagyvonalú gesztust tenni a vállalkozó felé, és azt akarta elérni, hogy a 47,8 milliárd forint ellenértékű szerződést
9,09 milliárd forinttal, és további ötszázalékos, 460 millió forintos tartalékkerettel emeljék meg.
A csaknem húszszázalékos drágulás okaként főképp a metróvonal középső szakaszán zajló állomásfelújítás elindulásának csúszását, valamint a déli szakasz nem tervezett azbesztmentesítésének a munkálatok ütemére gyakorolt hatását jelölték meg. Ugyanakkor már 2019. november végén, a középső állomások felújítására vonatkozó szerződés megkötésekor egyértelmű volt, hogy az alagút rekonstrukciója nem fejezhető be az eredeti, 2020. július 24-i határidőre. Úgy tudjuk, az új dátumot a BKV és a Swietelsky Vasúttechnika Kft. 2023. január 6-ra tűzte ki. A 29 hónapos hosszabbítást, és az alagút középső szakaszán még el nem végzett munkálatokat a kivitelező a már említett plusz milliárdokért vállalná.