Nem is oly régen a hazai gyártói és kerekedői körökben még az a szarkasztikus, ugrató mondás járta, hogy ha valamely terméket nem lehet eladni, akkor ajánlatos a nevéhez illeszteni a bio-, öko-, netán para- előtagot, s a portékát viszik majd, mint a cukrot. A hétköznapok gyakorlata sokszor igazolta az ötlet sikerességét. Mára azonban, nem a korábbi trendek helyett, hanem azok mellett
egyre fontosabbá válik a fogyasztói társadalom számára a gyártók környezetbarát működése, a vásárolt termékek környezetre gyakorolt hatása, valamint a fenntarthatósági és környezettudatossági jelzők használata egy termék vagy szolgáltatás esetében.
KÉRDÉS, HOGY ALAKUL A FOGYASZTÓ IGÉNYE
Ezek után ma már nem mellékes kérdés az sem, hogy milyen fogyasztóvédelmi követelményeknek kell megfelelniük a zöldreklámoknak. Milyen úgynevezett „zöldállításokat” használhatnak a cégek a kommunikációjuk során? A Deloitte Meeting Request podcastjában a szakértők ezt a témát járták körül, több más piaci kutatás mellett egy olyan átfogó EU-s közvélemény-kutatás eredményeit is szem előtt tartva, amely a koronavírus-járvány időszakának fogyasztói szokásait szondázta.
Az Európai Bizottság által végzett online felmérés 23 gazdasági ágazatban vizsgálta a Covid–19-járvány alatti fogyasztói szokásokat. A felmérés eredménye szerint 2020-ban a vásárlók több környezettudatos döntést hoztak, vagyis hajlandók voltak többet fizetni a zöld jelzésekkel vagy üzenetekkel ellátott szolgáltatásokért, termékekért. A magyar háztartások 22,6 százalékában figyelembe vették a vásárlásaik környezeti hatásait, és ez a szám évről évre növekszik. Az uniós háztartások 67 százaléka, a hazaiaknak pedig a 71,7 százaléka fizetett már többet egy termékért, ha annak feltételezhetően pozitív környezeti hatásai voltak.

Egyre vonzóbb hívószó lett tehát mára a fenntarthatóság, amelyet a vállalatok a zöldszempontok alkalmazásával és hirdetésével igyekeznek hangsúlyozni. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) pedig a fokozódó fogyasztói érdeklődés és az egyre erősödő információs kavalkád miatt tájékoztatást adott ki a cégeknek. Ebben olyan információk vannak, amelyek ezen a területen is segítik a jogkövető magatartást, továbbá iránymutatást adnak a zöldállításokkal kapcsolatos kereskedelmi gyakorlatok kialakításában – emeli ki a Deloitte.