Készülnek azok a tervek és programok, amelyek alapján elkezdődhet a záhonyi vasúti átrakó körzet fejlesztése – közölte a pénzügyminiszter a magyar–ukrán határvárosban. Varga Mihály a beruházással kapcsolatos szakmai megbeszélést követően újságíróknak elmondta,
a kormány két évvel ezelőtt döntött arról, hogy nem mond le Záhonyról és visszaemeli a logisztikai övezetet korábbi pozíciójába,
egyben lehetőséget lát arra, hogy Kínával és Oroszországgal együttműködve jelentős logisztikai fejlesztés valósuljon meg a térségben – írta az MTI. A kabinet meghozta azt a döntést, hogy a záhonyi fejlesztéseket támogatni fogja, ennek az első fázisában vagyunk most, amikor elkészül a fejlesztési program – mondta.

Fotó: Havran Zoltán
Jelenleg is tárgyalnak az első állapotában körülbelül 150 milliárd forint értékű beruházás kormányzati támogatásáról – mondta Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a záhonyi beruházással kapcsolatos kérdésre válaszolva. Emlékeztetett, hogy az Ázsia és Európa közötti áruforgalom fontos beruházása lesz
a Budapest és Belgrád közötti vasútvonal építése, amelynek kivitelezési munkálatai idén ősszel kezdődhetnek el – ismertette Palkovics László. Kifejtette, a pireuszi kikötőből érkező jelentős ázsiai árumennyiség hatékony magyarországi elosztása érdekében létrehozzák a V0-nak elnevezett vasúti gyűrűt is, amely Budapest kikerülésével Záhonyt fogja összekötni Győrön keresztül Ausztriával.
A keleti, azaz az ázsiai vasúti kapcsolat élénkítéséhez szükség van a záhonyi áruátbocsátó képesség növelésére.
A projekt keretében megvalósul a záhonyi átrakó teljes reorganizációja és felújítása, valamint az első kemecsei ipari park beindítása – mondta Horváth László, a MÁV-REC Kft. többségi tulajdonosa, a LAC Holding Zrt. elnök-vezérigazgatója. Az elmúlt hónapokban
több ezer kínai vállalattal álltak kapcsolatban, amelyek közül hatvan érdeklődik konkrétan a program iránt
– mondta Horváth László, megemlítve, napokon belül megszületik az orosz vasutakkal az a megállapodás, amely biztosítja az áruk Kínából Záhonyba szállítását. Ezzel teljessé válik az a rendszer, amelyet a kormány elképzelésként meghatározott, és amelynek lebonyolításával a CELIZ Konzorciumot (Záhony Logisztikai és Ipari Övezet) megbízta – tette hozzá a cégvezető. A CELIZ a kínai hátterű CECZ Kft.-vel együttműködve, a Kínából az EU-ba irányuló árumennyiség várható növekedése alapján dolgozza ki a záhonyi térség vasútlogisztikai fejlesztésének koncepcióját.
A tervek szerint évente 100-150 ezer konténer kapacitású forgalom érkezhet 2023-tól a magyar–ukrán határátkelőre és az átrakó körzetbe.