A dízelek kitiltásával a hazai autópark ötöde eltűnne Budapestről

A fővárosból kitiltandó autók értéke jelentősen csökkenhet majd, sőt már most látható a dízelek áresése.

Magyar Nemzet
2021. 09. 07. 10:15
A főpolgármester a ciklus végén kezdeményezheti a kerékpárosok kötelező KRESZ-vizsgáztatását Fotó: MTI Fotó: Szigetváry Zsolt
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hazai autópark mintegy ötöde eltűnne, ha kitiltanák a dízeleket a fővárosból – mutat rá egy friss elemzés. A tiltásra irányuló javaslatot még nyáron tette a Levegő Munkacsoport, az elképzelés mögé Karácsony Gergely főpolgármester is beállt. A főváros még idén dönt a céldátumról.

A javaslat szerint 2022 júliusától fokozatosan bevezetnék a korszerűtlen dízelautók kitiltását Budapestről, először a védett övezetekből, majd a Nagykörút és a Budai körút által határolt területről, végül a főváros teljes területéről. Mégpedig úgy, hogy 2024-től csak a legalább Euro 5-ös, 2026-tól pedig csak Euro 6-os (vagy annál jobb besorolású) dízelautókkal lehessen közlekedni. A felvetés szerint a helyi lakosok 2022 júliusáig regisztrált autói átmenetileg mentesülnének a korlátozás alól.

A Használtautó.hu annak járt utána, hogy milyen autókat érint a javaslat. Arra jutottak, hogy mivel az Európai Unió területén 2011-től elvárt az újonnan forgalomba helyezett autóknál az Euro 5-ös emissziós norma, a 2024-től javasolt tiltás a hazai autópark 15 éves átlagéletkoránál fiatalabb dízeleket is érintené. A 2026-tól javasolt korlátozás még szigorúbb: az akkor 11 évnél idősebb dízeleket is tiltaná, hiszen az Euro 6 norma 2015 szeptemberétől elvárt.

A Használtautó.hu hirdetési oldalon az állomány közel tíz százaléka már ma is Euro 5-ös és Euro 6-os besorolású. Ezek főleg fiatalabb, 4,2 éves átlagéletkorú autók, köztük jelentős mértékű valóban újszerű, de a vadonatújaknál kedvezőbb árú szalonautóval és akár teljesen új autókkal. Utóbbi tényező jelentősen felfelé húzza átlagárukat, ami jelenleg ötmillió forint feletti, míg a belvárosi területekről már jövőre tiltani javasolt legfeljebb Euro 4-eseké 1,5 millió forint alatti.

A portál szerint a szabályozás alaposan felforgatná a piacot: bár a használt autók piaca jelenleg is élénk, az emissziós korlátozás további vásárlási rohamot indíthat, hiszen a Datahouse Kft.-től származó állománykimutatás szerint a 3,9 milliós személyautóparkunk mintegy húsz százaléka Euro 5-ösnél rosszabb besorolású dízel. Ezeknek nyilván csak egy része közlekedik Budapesten, ugyanakkor nagyobb állományról van szó, mint amennyi hibrid és elektromos autó összesen fut az országban.

A Használtautó.hu adatai szerint a használt dízelautók piacának vezetője a Volkswagen (leginkább a Passat, Gold, Sharan trió által), a második helyen a BMW (3-as, 5-ös és X5-sorozat), a harmadikon a Ford (Focus, Mondeo, Galaxy) áll. A dobogósok után márkaszinten az Audi, a Mercedes, az Opel, a Renault, a Peugeot, a Skoda és a dízel személyautót ma már újonnan nem is kínáló, a hibridek terén viszont vezető Toyota említhető.

– A Budapestről kitiltandó autók értéke jelentősen csökkenhet majd, sőt már most látható a dízelek árcsökkenése. Főként az idősebb és olcsóbb dízelautók vásárlásakor kell tisztában lenni azzal, hogy a Használtautó.hu keresési statisztikái szerint már ma is csaknem kétszer annyi vevő keres benzines modellt a használtpiacon, mint dízelt. Az emissziós szabályozásra azonban nemcsak a fővárosi közlekedésben, hanem az importban is erősen szükség lenne. A Datahouse adataiból kiolvasható, hogy az Euro 5 norma alatti dízelek aránya az idei használtautó-importban is jelentős, 37 százalékos, amivel nagymértékben nő a hazai autóparkon belüli arányuk is – jegyzi meg Katona Mátyás, a portál szakértője.

 

Borítókép: MTI/Szigetváry Zsolt

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.