A hazai autópark mintegy ötöde eltűnne, ha kitiltanák a dízeleket a fővárosból – mutat rá egy friss elemzés. A tiltásra irányuló javaslatot még nyáron tette a Levegő Munkacsoport, az elképzelés mögé Karácsony Gergely főpolgármester is beállt. A főváros még idén dönt a céldátumról.
A javaslat szerint 2022 júliusától fokozatosan bevezetnék a korszerűtlen dízelautók kitiltását Budapestről, először a védett övezetekből, majd a Nagykörút és a Budai körút által határolt területről, végül a főváros teljes területéről. Mégpedig úgy, hogy 2024-től csak a legalább Euro 5-ös, 2026-tól pedig csak Euro 6-os (vagy annál jobb besorolású) dízelautókkal lehessen közlekedni. A felvetés szerint a helyi lakosok 2022 júliusáig regisztrált autói átmenetileg mentesülnének a korlátozás alól.
A Használtautó.hu annak járt utána, hogy milyen autókat érint a javaslat. Arra jutottak, hogy mivel az Európai Unió területén 2011-től elvárt az újonnan forgalomba helyezett autóknál az Euro 5-ös emissziós norma, a 2024-től javasolt tiltás a hazai autópark 15 éves átlagéletkoránál fiatalabb dízeleket is érintené. A 2026-tól javasolt korlátozás még szigorúbb: az akkor 11 évnél idősebb dízeleket is tiltaná, hiszen az Euro 6 norma 2015 szeptemberétől elvárt.
A Használtautó.hu hirdetési oldalon az állomány közel tíz százaléka már ma is Euro 5-ös és Euro 6-os besorolású. Ezek főleg fiatalabb, 4,2 éves átlagéletkorú autók, köztük jelentős mértékű valóban újszerű, de a vadonatújaknál kedvezőbb árú szalonautóval és akár teljesen új autókkal. Utóbbi tényező jelentősen felfelé húzza átlagárukat, ami jelenleg ötmillió forint feletti, míg a belvárosi területekről már jövőre tiltani javasolt legfeljebb Euro 4-eseké 1,5 millió forint alatti.
A portál szerint a szabályozás alaposan felforgatná a piacot: bár a használt autók piaca jelenleg is élénk, az emissziós korlátozás további vásárlási rohamot indíthat, hiszen a Datahouse Kft.-től származó állománykimutatás szerint a 3,9 milliós személyautóparkunk mintegy húsz százaléka Euro 5-ösnél rosszabb besorolású dízel. Ezeknek nyilván csak egy része közlekedik Budapesten, ugyanakkor nagyobb állományról van szó, mint amennyi hibrid és elektromos autó összesen fut az országban.