Ezekben a napokban az európai fővárosokat járja a közös vasúti fejlesztések fontosságát hangsúlyozó szerelvény, a Connecting Europe Express, és most Berlinben gyűltek össze a szakma vezetői. A kormányzásra készülő német zöldek ott is hallatták a hangjukat. Csökkenteni kell a pályahasználati díjakat, különösen Németországban – mondta Oldag Caspar, a Germanwatch német és európai klímapolitikai csoportjának vezetője a Connecting Europe Express megérkezése alkalmából tartott panelbeszélgetésen. Amikor Európa fenntarthatóbb akar lenni, az embereknek nemcsak többet kell utazniuk vasúton, de egyben kevesebbet kell repülniük – mutatott rá Oldag Caspar, akinek a szavait a Railtech.com vasúti szakportál idézte. Politikai konszenzus kell abban, hogy egy átlagos vasúti utazásnak olcsóbbnak kell lennie, mint egy átlagos repülőútnak. Jelenleg még mindig
nagy hátrányban van a vasút az EU-ban. Ezért nagyon fontos a kerozinadó kidolgozása
– jelentette ki a klímapolitikus.
Fontos azonban az is, hogy a vonatok üzemeltetőinek ezután kevesebbet kelljen fizetniük a vasúti pályahálózat-működtetőknek a sínek használatáért – vélekedtek német vasúti szolgáltatók, az Európai Utasszövetség (EPF), a Német Közlekedési Minisztérium és az Európai Fogyasztói Szervezet (BEUC) vezetői. Vannak államok, amelyek részben a pandémia miatt bekövetkező károk kompenzálására, részben a klímacélok elérése érdekében már megkezdték a költségek csökkentését.
A francia kormány 2024-ig évente 170 millió eurót fektet be a vasúti árufuvarozás támogatásába.
Más intézkedések mellett ennyivel támogatják a pályahozzáférési díjak ötvenszázalékos mérséklését – jelentette be Jean-Baptiste Djebbari francia közlekedési miniszter. A vasúti teherszállítás részesedése Franciaországban kilenc százalék, ami viszonylag alacsony arány az amúgy sem túl magas, 18 százalék körüli európai átlaghoz képest. Közvetlenül a járvány előtt, 2019-ben a francia vasúti árufuvarozás mindössze 33 milliárd tonnát tett ki, míg a közúti szállítás ugyanakkor 322 milliárd tonnát.
A francia kormány régóta tervezi egy merész politikai terv megalkotását, és ezt most konkrétabbá tette, amely által legalább 72 intézkedést fogadnak el a következő három évben. Ezeknek a célja a vasúti szállítás, különösen az áruszállítás támogatása.
A kötöttpályás teherszállítás kevesebb zajt, balesetet, szennyezést okoz, ráadásul kevesebb lesz a forgalmi dugó az utakon és a kibocsátott üvegházhatású gáz mennyisége
– mondta Djebbari közlekedési miniszter.
Fotó: AFP/John Macdougall