Tovább bővülnek jövőre a fogyasztók jogai

Kötelező lesz jövőre a jótállási nyilatkozat kiadása tartós adathordozón. A kereskedők gyakorlata is változik.

Magyar Nemzet
2021. 12. 20. 10:25
20201223 Nyíregyháza Karácsonyi ajándékok visszacserélése - illusztráció Fotó: Sipeki Péter SP Kelet-Magyarország Fotó: Sipeki Peter Forrás: Kelet-Magyarország
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fontos újdonságok jönnek a jótállás-szavatosságban 2022-ben – közölte hétfőn az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM). 

  • Januártól minőségi kifogás esetén a korábbi fél év helyett egy éven át a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a termék hibája a gyártáskor keletkezett vagy a nem rendeltetésszerű használatból ered.
  • A vételárat bizonyos esetekben a szavatossággal érintett termékeknél – például a ruhák, a cipők és a 10 ezer forintnál olcsóbb műszaki cikkek – is vissza lehet kérni már az első javítás vagy csere után.

A vásárlástól számított egy évig tehát a kereskedőnek kell igazolnia a hiba okát nemcsak hazánkban, hanem az Európai Unió teljes területén is. Jelenleg fél év után a fogyasztóra száll át ez a kötelezettség, a jövő évtől újabb hat hónapig az eladó gondja lesz a bizonyítás. Ha kiderül, hogy a termék a nem rendeltetésszerű használat miatt vált működésképtelenné, hibásodott meg, a kereskedő nem köteles azt javíttatni, cserélni.

Magyarországon a szavatossági jogok minden termékre érvényesek, a kötelező jótállás az árucikkek jogszabályban meghatározott szűkebb körére vonatkozik. Az idei évtől az ITM kezdeményezésére a jótállásköteles termékeknél háromszori javítás után már kötelező a csere. Jövőre a szavatossággal kapcsolatban is megjelenik az a lehetőség, hogy bizonyos esetekben már az első javítást vagy cserét követően visszakérhető a vételár. 

Ez akkor fordulhat elő, ha a vállalkozás nem végezte el a cserét vagy javítást, vagy a hiba súlya a szerződés azonnali megszüntetését indokolja.

A kereskedők önkéntes jótállást vállalhatnak, a piaci gyakorlatban ezt például úgy teszik, hogy már a nyolcezer forintos hajszárítóra is biztosítják a jótállást, vagy a 100 ezer forintnál olcsóbb tévére is megadják a kétéves garanciát. A jövő évtől ezen az eddig szabályozatlan területen is a fogyasztók érdekeit védő uniós rendelkezések lépnek életbe. 

A cégeknek 2022-től jótállási nyilatkozatot kell kiadniuk tartós adathordozón (papíron vagy e-mailben), amelynek tartalmaznia kell a jótállásra kötelezett nevét és címét, az áru megjelölését. 

Ha az adott terméket három év önkéntes jótállással reklámozzák, de az átadott jótállási nyilatkozatban csak kétéves jótállási időt tüntetnek fel, akkor a fogyasztó szempontjából az előbbi számít irányadónak.

Az ITM emlékeztetett: 2021 elejétől alapjaiban újították meg a jótállás-szavatosság 17 éve változatlan szabályozását: 

  • a korábbi egységesen egy évvel szemben a termék árától függően kétszer-háromszor hosszabb lehet a jótállási idő,
  • a garanciális ügyintézéshez nem követelhető meg az eredeti csomagolás,
  • lehetővé vált az elektronikus jótállási jegyek kiállítása.

Cseresnyés Péter kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár a minisztériumi közleményben arra emlékeztetett: a fogyasztóvédelmi hatóság az év eleje óta ellenőrzi az új előírások betartását. A kereskedők a kezdetekhez képest sokkal jobban teljesítenek az ügyfelek tájékoztatásában, de a jótállási jegyekkel kapcsolatos gyakorlatuk még sok kívánnivalót hagy maga után. A helyes jogalkalmazás megkönnyítését jótállási jegy mintával segíti a tárca, amelyet már több mint ezernégyszázan töltöttek le.

Borítókép: illusztráció (Fotó: Sipeki Péter/Kelet-Magyarország)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.