Vonzónak találják a közép- és kelet-európai piacot a diszkont-kiskereskedők, mert a vásárlók az általuk kínált ár-érték arányos megközelítést részesítik előnyben – derül ki a Colliers új jelentéséből. A nemzetközi ingatlan-tanácsadó és szolgáltató cég a jelentés összefoglalójában arra hívta fel a figyelmet: a kisebb bevásárlóközpontok és a kiskereskedelmi parkok jelentősége tovább nőtt. Az élelmiszer- és nem élelmiszer jellegű diszkont-kiskereskedők gyakran meghatározó szerepet játszanak a kiskereskedelmi parkokban.
A kisebb kiskereskedelmi parkok a mindennapi vásárlókra összpontosítanak, akik rendszeres látogatók, ezért az ilyen komplexumok többségében jellemzően a diszkontáruházak a főbérlők. Ez a tendencia mind a nagyvárosok kiskereskedelmi parkjaira, mind a kisebb városokban lévő létesítményekre is vonatkozik. Ugyanakkor a hagyományos bevásárlóközpontokon belüli üzlethelyiségek iránti növekvő érdeklődés is megfigyelhető – jelezte a Colliers.
A közép- és kelet-európai 16 országban több mint harminc élelmiszer-diszkontlánc működik, az élelmiszerdiszkontok és a szupermarketek közötti különbség azonban egyre inkább elmosódik.
Az üzletek számát tekintve a közép- és kelet-európai piacon a vezető kiskereskedő a portugál Jeronimo Martins tulajdonában lévő Biedronka, amely több mint 3100 üzlettel rendelkezik Lengyelországban. A második a német Schwarz csoport tulajdonában lévő Lidl, több mint 2000 üzlettel. Ukrajna legnagyobb élelmiszer-diszkontlánca, az ATB a harmadik helyen áll.
A Lidl és a Kaufland mellett a közép- és kelet-európai régióban aktív német láncok közé tartozik az Aldi, amely Lengyelországban Aldi Nord, Magyarországon pedig Aldi Süd néven van jelen, valamint a Penny, amelynek a Cseh Köztársaságban, Magyarországon és Romániában vannak üzletei.
A Colliers jelentése szerint 2020 eleje és 2021 első fél évének vége között több mint 1350 élelmiszerdiszkont-üzlet nyílt a közép- és kelet-európai régióban.
A régióban több mint 45 nem élelmiszeripari diszkontlánc működik. Az üzletek számát tekintve a legnagyobb a Pepco, amelyet a KiK, az Avrora és az Ostrov Chistoty követ.
A Pepco csaknem 2500 üzlettel tizenegy országban van jelen, és a Pepco-csoport a tulajdonosa a Dealz márkának is közel száz üzlettel Lengyelországban. A második legnagyobb lánc Közép- és Kelet-Európában a KiK, amelynek csaknem ezer üzlete van nyolc országban. Ezek, valamint a holland Action márka és a német TEDi márka úgy döntöttek, hogy kiskereskedelmi parkokban megnyitott üzleteken keresztül lépnek be a közép- és kelet-európai piacokra, gyors növekedésük során azonban ezek a láncok a hagyományos bevásárlóközpontokban is keresik a lehetőségeket.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: MTI/Balogh Zoltán)