Bár továbbra is elmaradt a 2019-es forgalomtól, tavaly nőtt a magyarországi söripari cégek termelése és forgalma. Az értékesített termékek között tovább emelkedett a prémiumkategóriájú és az alkoholmentes sörök aránya – közölte a távirati irodával Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója.
Hektoliterben számítva a Magyarországon jelen lévő öt legjelentősebb sörgyártó – a Borsodi Sörgyár Kft., a Carlsberg Hungary Kft., a Dreher Sörgyárak Zrt., a Heineken Hungária Zrt., és a Pécsi Sörfőzde Zrt. – értékesítése 2021-ben 6,370 millió hektoliter volt, ez 3,1 százalékkal több, mint a 2020-ban mért összforgalom, viszont az egy évvel korábban eladott mennyiségnél 4,7 százalékkal kevesebb.
A hazai termelés 5,568 millió hektoliter volt tavaly, 3,5 százalékkal több az előző évinél, de 5,9 százalékkal kevesebb a 2019. évi 5,915 millió hektoliteres termelésnél – közölte a szövetség képviselője, amely azt is jelezte, hogy adataik szerint az öt legnagyobb magyar gyártó a magyar költségvetés bevételeihez összesen 78,4 milliárd forinttal, az előző évinél 3,4 százalékkal nagyobb összeggel járult hozzá.
A szövetség igazgatója kitért arra, hogy a forgalmi adatokban a 2020. évről áthúzódó és a 2021. évi új járványügyi intézkedések hatása érhető tetten.
Eszerint
a vendéglátás nyitva tartásának korlátozásait, majd munkaerőgondját, a külföldi turisták elmaradását és a nagy rendezvények hiányát jól mutatják a hordós és a visszaváltható üveges kiszerelések alacsony forgalmi adatai.
A hordós sör tavalyi 319 ezer hektoliteres értékesítése csupán 57 százaléka volt a 2019-ben mértnek, ahogyan a vendéglátásra jellemző újratölthető üveges sör 894 ezer hektoliteres eladott mennyisége is csupán a pandémia előtti év 69 százalékát tette ki.
Továbbá, a teljes forgalom több mint felét (56 százalékát) adó középkategóriás sörök eladása 2021-ben stagnált, 3,3 millió hektoliter volt, 9 százalékkal kevesebb, mint az előző esztendőben. Azt is megállapították, hogy
az úgynevezett gazdaságos termékek forgalma tovább esett, miközben a prémium és szuperprémium sörök, valamint az ízesített és ízesítetlen alkoholmentes termékek eladása folytatta évek óta tartó növekedését.
Borítókép: sört csapolnak a csepeli Rizmajer sörözőben (Fotó: Illyés Tibor/MTI)