A világpiaci bizonytalanságok ellenére tavaly tovább építkezett a Kravtex-Kühne-csoport Mosonmagyaróváron. A folytatódó öntödei rekonstrukció mellett idén elkészül a 2008 óta folyamatosan bővülő új mosonmagyaróvári autóbuszgyár harmadik üteme – mondta el lapunk kérdésére Tormássy Attila értékesítési vezető. A kétmilliárd forintot meghaladó összértékű beruházáshoz – amely többek között megteremti a csuklós autóbuszok vázszerkezeteinek termelési környezetét – a kormány mintegy 470 millió forint támogatást nyújtott.
A létrejövő több mint 20 ezer négyzetméteres autóbuszgyár az egyik legnagyobb lesz a kelet-közép-európai régióban.
Az új gyártóhellyel a cégcsoport kapacitása a több műszakos munkarendet figyelembe véve évenként ezer autóbuszra növekszik.
Az európai kibocsátási normák szigorítására és a Zöldbusz programra válaszul a Credobusnál ősszel megkezdődött egy elektromos típuscsalád fejlesztése, amelyet várhatóan 2023-ban kezdhetnek gyártani Mosonmagyaróváron és Győrben – mondta el az értékesítési vezető. A fejlesztés igen jelentős beruházás a magyar buszgyártás elektrifikációjába.
Az új, elektromos meghajtású elektromos Credobusokat a cégcsoport mérnökei szerint az ultrakönnyű konstrukció különösen versenyképessé teszi majd:
a buszok saját tömege eleve alacsonyabb, így az akkumulátorcsomag nem csökkenti túlzottan a befogadóképességet, és a hatótávolság is nagyobb lehet. Az évtized közepére a cégcsoport által értékesített buszok fele már elektromos meghajtású lehet.
A Credobus kiugróan jó évet zárt tavaly, két közbeszerzési eljárásban összesen 420 autóbusz szállítására nyert lehetőséget. Ennek köszönhetően
a magyar buszgyártási ágazat teljesítménye tavaly húsz éves csúcsot ért el – mondta Tormássy Attila.
A Credobusok mellett csak az egyik érv, hogy gyártásuk magyar munkahelyeket teremt és költségvetési befizetéseket generál. Az ultrakönnyű konstrukciójú, gazdaságosan üzemeltethető buszokkal akár 15 százalékos üzemanyag-megtakarítás érhető el, ami milliárdos nagyságrendet jelent, és évente több ezer tonnával csökkenti a közúti szállítás szén-dioxid-kibocsátását.
A cégcsoport tavaly ősszel mutatta be csuklós modelljét, a Credobus Econell 18 Next típust. A járműújdonság a világ legkönnyebb, 18 méteres kategóriájú csuklós autóbusza. Az innovatív futóművel és az optimalizált vázszerkezettel a jármű saját tömege legalább három tonnával könnyebb versenytársainál: a megszokott 17-18 helyett mindössze mintegy 14 tonna. Az alacsonyabb saját tömeg és fogyasztás egyszerű összefüggése miatt az új Econell 18 Nextnek a legkedvezőbb az üzemanyag-felhasználása és legalacsonyabb a fajlagos szén-dioxid-kibocsátása a kategóriában.
A Kravtex-Kühne-csoport két évtized leforgása alatt újraindította a magyar buszgyártást, és Credobus márkájú buszainak köszönhetően mára az egyik legnagyobb, hazai tulajdonú iparvállalattá vált. A Credobusnál évente mintegy 300 autóbusz készül, amely a cégcsoporton belül több mint 500, a magyar beszállítóknál pedig legalább további 150 munkahely megtartását biztosítja.
A Credobus ma az első számú hazai buszgyártó, termékei pedig több szegmensben is piacvezetők és egész Magyarországon elterjedtek: a márka jelen van az állami és önkormányzati közlekedési szolgáltatóknál, speciális autóbuszait a rendőrség, a honvédség és a közegészségügyi szervezetek is használják.
A cégcsoport eddig több mint 2600 autóbuszt gyártott, járművei részaránya a Volánbusz országosan 6200 darabot számláló helyközi flottájában mintegy negyven százalék.
A buszpiac mellett a cégcsoport a Kühne Mezőgazdasági Gépgyár Zrt. révén az agráriumban, a szolnoki Panoráma Tourist Kft.-nek köszönhetően pedig a személyszállítási piacon is aktív. A Kravtex-Kühne-csoport forgalma jelentősen növekedett tavaly, a cégcsoport 2021. évi nem konszolidált árbevétele várhatóan meghaladja majd a harmincmilliárd forintot.
Borítókép: Új autóbusz átadása a Volánbusznak (Fotó: Kurucz Árpád)