Megugrott az exportáló cégek száma, de a bevétel arányán még javítani kell
Ötféle csapdahelyzetről beszélt a szombati gazdasági évadnyitón Orbán Viktor miniszterelnök. Ezek elkerülése elengedhetetlen, ha a növekedési pályán szeretnénk tartani Magyarországot. Az exportáló nagyvállalatok dominanciájának csapdáját veszi górcső alá a VG.hu cikke.
Forrás: VG.HU2022. 02. 22. 17:47
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
A gazdaságban öt csapdahelyzet azonosítható, amelyek elkerülésére mindenképpen szükség van a következő tíz évben, ha sikeres gazdaságot akarunk Magyarországon
– mondta Orbán Viktor miniszterelnök a szombati gazdasági évadnyitón. Az első a magas külföldi tulajdonhányad csapdája, a második az exportáló nagyvállalatok dominanciájának csapdája, a harmadik a negatív profitegyenleg csapdája, a negyedik a dualitás csapdája, az ötödik pedig a vidék lemaradásának csapdája.
Az exportképes magyar vállalatok száma kétezerről 12 ezerre emelkedett 2010 és 2021 kötött, ez a kormányzati vállalás tehát teljesült.
Ennek ellenére ma az exportárbevétel nyolcvan százalékát nagy, külföldi érdekeltségű cégek adják, míg a hazai tulajdonú, főként kis- és középvállalkozások csak a fennmaradó húsz százalék mögött állnak.
Emellett ezer nagy cég adja az exportárbevétel 95 százalékát, azaz a vállalati koncentráció igen magas. Ez pedig még egyértelműen messze áll az ideális helyzettől a magyar gazdaság szempontjából.
A kormány álláspontja szerint a hazai vállalkozások hozzájárulását az exporthoz harminc százalékra kell növelni. Persze sok hazai cég közvetetten egy nagy külföldi piaci szereplőn keresztül kapcsolódik be az exportba. Az autóiparban a legnagyobb a kkv-szektorba sorolható beszállítói kör, az érintett vállalkozások 54 százaléka Tier 1, tehát közvetlen beszállító. Ez az arány évről évre emelkedik, ami kedvező. Ugyanakkor a szerepük megmarad a beszállítók szintjén, ezáltal a nagy pénz, a profit végső soron az exportáló cégnél keletkezik. Ez is azt támasztja alá, hogy természetesen
sokkal inkább előremutató, ha kilépünk az exportpiacra, ezzel vállalva, hogy felvesszük a versenyt a nagyokkal.
Most már nem nyugatra, hanem sokkal inkább keletre, illetve délre kell orientálódni a kormány meglátása szerint.
Németország mellett ma már a visegrádi térség országai a legfontosabb exportpartnereink, de tovább kell erősíteni a közép-ázsiai és a balkáni külkereskedelmet is.
Az elmúlt tíz évben 28 százalékkal bővült a kereskedelmi forgalom a Magyarországtól keletre lévő államokkal. Eközben ráadásul 2021-ben ugyancsak kelet felől érkezett a befektetési volumen csaknem hatvan százaléka.
A keleti sikerek mellett mindenképpen érdemes megemlíteni a délre fekvő országokkal – különösen a balkáni térséggel – mélyülő gazdasági kapcsolatokat: Szerbia, Albánia és Montenegró ugyanis Magyarország egyre fontosabb kereskedelmi partnerévé válik. Magyarország ezért is hirdette meg a Nyugat-Balkán beruházási támogatás programját.
A balkáni térséget nem ütközőzónává kell tenni, hanem integrálni kellene az Európai Unióba. Nagy gazdasági motorja lehet ez a térség az EU-nak: egyrészt a magyar vállalkozások külpiacra lépési lehetőségei is bővülnének, másrészt pedig a balkáni országok is lehetőséget kapnának, hogy a visegrádi térség államaihoz hasonlóan felvegyék a fejlettebb országokkal a tempót, ezáltal pedig megerősítsék a gazdaságaikat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.