Fúrják a zöldek a berlini Tesla-gyár beindítását

Két évvel az építkezés megkezdése után az amerikai Tesla elektromosautó-gyártó cég zöld lámpát kapott a Berlin melletti, grünheidei gyár beindítására. De még nem dőlhetnek hátra: a környezetvédők a terület vízbázisát féltik, és bírósághoz fordultak.

2022. 03. 08. 6:05
Tesla boss visits factory construction site in Grünheide
Tesla boss visits factory construction site in Grünheide Fotó: CHRISTOPHE GATEAU
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A német környezetvédelmi hivatal jóváhagyta az első Tesla-autógyár beindítását Európában, de az üzem működését feltételekhez kötötte. Ezek között a legkritikusabb, hogy a frankfurti közigazgatási bíróság a közelmúltban tárgyalta a Zöld Liga és a Brandenburgi Természetvédelmi Szövetség beadványát a további vízfelhasználás jóváhagyása ellen. A Strausberg–Erkner vízügyi egyesület bejelentette, hogy felbontja a Teslával kötött szállítási szerződést, ha a vízügyi engedélyt visszavonják – tette közzé a Welt.de.

Tesla gépkocsi áll egy töltőállomáson. Berlinből évente félmillió e-autó gördülhet majd ki Fotó: MTI/Varga György

A Tesla saját felelősségére építette fel a gyárat 19 ideiglenes engedély birtokában úgy, hogy a végső jóváhagyás hiányzott. A cég vezetője, Elon Musk eredetileg azt remélte, hogy 2021 közepén megkezdhetik a gyártást Grünheidében. A végső jóváhagyás csak a napokban született meg, de a Teslának meg kell felelnie számos követelménynek, mielőtt elindulhat. A vállalat magabiztosan reagált ezekre a feltételekre. – Megpróbáljuk ezt a lehető leggyorsabban megoldani – nyilatkozta a cég. 

A következő három hétben az illetékes hatóságok szakemberei fogják bejárni a gyárat, ellenőrzik, hogy minden a tervek szerint valósult-e meg, biztonságosak-e a gyártósorok.

 A vállalat állítólag eddig 1365 darab Model Y-t gyártott le a tesztprogram során a Berlin melletti üzemben, és elégedettek a kész példányok minőségével. Az autók nagyjából harmadát szétbontják és újrahasznosítják, a többit pedig megtartják belső használatra, céges flottának.

A cég több alkalommal módosította a leendő gyár profilját, többek közt emiatt húzódott az engedélyezési eljárás. Legutóbb azt jelezték, hogy új típusú akkumulátorokat is szeretnének készíteni Grünheidében. 

A frissített pályázat nyilvánosságra hozatala után a kritikusok több száz kifogást tettek, ezeket értelmezni kellett, majd ezt a környezetvédelmi csoportok határidőn túli észrevételei után meg kellett ismételni. A természetvédők és a lakosok tartanak a környezeti károktól, szerintük a környék vízellátása veszélyben van. A gyár telkének egy része vízvédelmi területen található. A Tesla igyekezett megnyugtatni a lakosokat, és csökkentette a tervezett vízfelhasználást.

A Tesla célja, hogy április végéig heti ezer autó készüljön a német üzemben – osztotta meg egy bennfentes értesülését a Villanyautósok.hu. Június végéig munkába áll a második műszak is, ami a gyártási ütem duplázódását jelenti majd. A harmadik vagy a negyedik negyedévben történhet meg az átállás az új típusú akkumulátorcellákra, ehhez azonban  három hétre le kell állítaniuk majd a gyártást. Berlinben a próbaüzem idején két présöntő gép üzemelt, és további kettő telepítése van folyamatban. Ezek a berendezések egyenként 2500 darab vázelem gyártására képesek hetente, de mivel egy autóhoz két ilyen elem kell – a kocsi vázának eleje és hátulja –, ez páronként 2500 autó gyártását teszi lehetővé. A tervek szerint összesen nyolc gép üzemel majd, a négy géppárral érhetik el az évi ötszázezres gyártási darabszámot a Gigafactoryban.

Borítókép: Elon Musk a brandenburgi Tesla-gyár előtt (Fotó: DPA/Christophe Gateau)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.