Palkovics: A magyar autóbuszgyártás ismét exportképes

Nagyjából nyolcezer autóbusz fut a magyar utakon, ezek közül kétezret már korszerűbbre cseréltek.

Magyar Nemzet
2022. 04. 01. 13:45
2021.07.20 Budapest Sikeresen lezárultak a Volán Buszpark Kft. több mint félezer új autóbusz beszerzésére év elején kiírt közbeszerzési eljárásai. A győri Kravtex Kft. összesen 365 Credobus Econell 12 típusú szóló, alacsony belépésű autóbuszt ad át a közlekedési vállalatnak. Fotó: Kurucz Árpád (KA) Magyar Nemzet Fotó: Kurucz Árpád
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hosszú idő után ismét van magyarországi autóbuszgyártás négy társaság jóvoltából, amelyek mára nemcsak a hazai igényeket képesek ellátni, de exportképesek, a világpiacon is megállják a helyüket – mondta az innovációs és technológiai miniszter pénteken Zalaegerszegen.

Palkovics László a Volánbusz Zrt. 60 új elektromos buszának beszerzésével kapcsolatos szerződésaláírás alkalmából beszélt arról, hogy nagyjából nyolcezer autóbusz fut a magyar utakon, ezek közül kétezret már korszerűbbre cseréltek. További hatezer járművet lehetőség szerint Magyarországon gyártott buszokkal szeretnék felváltani – tette hozzá.

A miniszter emlékeztetett arra, hogy 

Magyarország a régióban elsőként iktatta törvénybe azt a vállalást, hogy 2050-re karbonsemlegessé válik, ennek a folyamatnak egyik lényeges eleme a közlekedés károsanyag-kibocsátásának csökkentése. 

Egy év alatt megduplázódott a zöldrendszámos autók száma, az idei évtől pedig már nem biztosítanak állami forrást olyan közösségi közlekedésben használatos buszok beszerzésére, amelyek nem zéró kibocsátásúak.

A legnagyobb technológiai kihívás most az, hogy az energiát milyen hatékonysággal használjuk fel. Ez igaz az elektromos járművekre is, amelyek vizsgálatát, minősítését most már a zalaegerszegi ZalaZONE tesztpályán tudják elvégezni – közölte Palkovics László.

Pafféri Zoltán, a Volánbusz Zrt. elnök-vezérigazgatója kifejtette: a hat megyeszékhelyre szánt új elektromos buszok gyártására két gyártó nyerte el a közbeszerzési eljárást hat ajánlattevő közül. A közlekedés zöldítését szolgáló kormányprogramnak köszönhetően a helyi önkormányzatoknak 100 darab elektromos busz beszerzésére van lehetősége, ezek közül 40 már forgalomba állt a budapesti agglomerációban, a további 60 gyártására a BYD Europpal és az Electrobus Europpal kötöttek szerződést a zalaegerszegi rendezvényen.

Az együttesen 8,6 milliárd forint értékű járművek árának 80 százalékát a kormányzati támogatás fedezi. A buszok Zalaegerszegen kívül Egerben, Székesfehérváron, Győrben, Szegeden és Szolnokon állnak majd forgalomba az év végéig

– ismertette az elnök-vezérigazgató.

Kitért arra, hogy a Volánbusz hatezer darab járművet üzemeltet országszerte, és évente 500 millió utast szállít a helyközi és helyi közlekedésben. Már 1800 új busz járja az utakat, további ezer beszerzése is folyamatban van. A modernizálásnak köszönhetően 2018-hoz képest évente 10 millió literrel kisebb az üzemanyag-felhasználás, illetve 30 ezer tonnával alacsonyabb a szén-dioxid-kibocsátás.

Weingartner Balázs, a Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. (HUMDA) elnök-vezérigazgatója arról beszélt, hogy a társaság a zöldbusz program gesztoraként a kereslet és a kínálat egyeztetésével foglalkozik, és menedzseli az együttműködést a piaci szereplőkkel. Hozzátette, hogy haladó szellemiségű városok nélkül a Volánbusz nem nagyon tudna pályázni, hogy újszerű szolgáltatásokat nyújtson és ezzel új környezetbarát szemléletet is mutasson utasainak.

Vigh László országgyűlési képviselő (Fidesz), miniszteri biztos jelezte: 

a kormány mintegy 50 milliárd forintos tenderrel további 350 elektromos autóbusz beszerzésére ad lehetőséget a városoknak.

Egészségesebbé szeretnénk tenni a Földet, mégpedig fenntartható módon azzal, ha a járművek károsanyag-kibocsátását a minimálisra csökkentjük – fogalmazott Vigh László, hozzátéve, hogy ezzel együtt az ország kitettségének mérséklésére is szükség van, elsősorban a közlekedés és az élelmiszeripar számít érzékeny és sérülékeny területnek.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Magyar Nemzet/Kurucz Árpád)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.