A magyar állam szempontjából rendkívül kedvezőtlen szerződéseket kötöttek a 2010 előtti kormányok az M5-ös és az M6-os jelzésű autópályák koncessziós hasznosítása érdekében – állapítja meg a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága a Koncessziós Tanács számára készített hiánypótló, tudományos mélységű összehasonlító vizsgálatában. Ebben értékelte a magyar állam által 1994-ben, illetve 2006 és 2008 között kötött, az M5-ös és M6-os jelzésű gyorsforgalmi utakra vonatkozó koncessziós szerződéseket abból a szempontból, hogy azokban a magyar állam, mint koncesszióba adó érdekei milyen módon érvényesülnek.
Jelentősen sérültek az állam érdekei a korábbi koncessziós szerződésekkel
A korábbi szerződések pénzügyi modelljei nem felelnek meg a nemzetközi gyakorlatnak – írja közleményében a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága.

Az összehasonlítás alapján megállapítható, hogy a korábban megkötött, az M5-ös és az M6-os jelzésű gyorsforgalmi utakra vonatkozó szerződések több vizsgálati szempont alapján is jelentősen eltértek a nemzetközi gyakorlatban kialakított jó megoldásoktól, melynek következtében a magyar állam érdekei jelentősen sérültek. A Nemzeti Koncessziós Iroda által előkészített új koncessziós szerződéstervezet orvosolta azon hiányosságokat, melyek a korábbi szerződésekben azonosításra kerültek. Az így előkészített szerződés valamennyi vizsgálati szempont alapján megfelelően képviseli a magyar állam érdekeit.
A vizsgálat megállapította továbbá azt is, hogy a korábbi szerződések pénzügyi modelljei nem felelnek meg a nemzetközi gyakorlatnak. A korábban megkötött szerződések rendkívüli pénzügyi előnyökhöz juttatták a magánbefektetőket, míg azok a magyar államra jelentős kockázatot jelentettek és jelentenek ma is.
A korábbi autópálya-koncessziós szerződések az állam számára kedvezőtlen rendelkezéseknek köszönhetően komoly terhet rónak a magyar költségvetésre. A magyar állam a szerződések szerint rendelkezésre állási díjat (RÁD) fizet a magánbefektetőknek. A szerződések hátrányos pénzügyi modelljei miatt a 2008–2012 közötti éveket nézve az államnak több mint 100 milliárd forinttal többe került az M5-ös és az M6-os autópályák rendelkezésre állási díját kifizetni, mint amennyi bevétele összesen származott az autópályák használatának díjfizetéséből, annak ellenére, hogy az M5-ös és az M6-os autópályák hossza együttesen az ország jelenlegi teljes díjköteles úthálózatának csupán a hat százaléka.
Jelentős, mintegy 160 milliárd forint szabad pénzáramra tesz szert az M5-ös autópályát üzemeltető koncessziós társaság annak következtében, hogy a koncessziós szerződésben a rendelkezésre állási díj legjelentősebb elemét a felvett hitel adósságszolgálatára való hivatkozással alakították ki.
Ugyanakkor a koncessziós szerződéshez képest a hitel futamideje öt és fél évvel korábban lejár, vagyis az utolsó öt és fél évben a rendelkezésre állási díj fizetése anélkül marad fenn, hogy a koncesszornak a hitelt törleszteni kellene.
A vizsgálat továbbá megállapította, hogy a társasági adó mértékének kedvező változása miatt (a 2017-ben csökkentett, jelenleg kilencszázalékos társasági adó az egyik legkedvezőbb egész Európában) a jellemzően külföldi hátterű koncessziós társaságok mintegy 23,5 milliárd forint extra nyereséget realizálnak a szerződéses időszak végéig, míg a magyar állam, mint koncesszióba adó az adózási környezet kedvező megváltozásából semmilyen formában nem részesedik.
Szintén lényeges szempont, hogy a koncesszorok az eredetileg tervezetthez képest alacsonyabb működési költséggel üzemeltetik az említett autópálya-szakaszokat. Feltűnő, hogy négy különböző lokációjú projektben, négy különböző koncesszor, négy különböző tulajdonosi körrel, egyaránt lényegesen alacsonyabb költségen tudta megvalósítani és működtetni az autópályákat, mint azt eredetileg tervezték.
Ráadásul a tervezetthez képest alacsonyabb működési költségek következtében fennálló nyereséget a koncesszorok nem forgatják vissza az autópálya-üzemeltetésbe. Valamennyi koncesszor lényegesen több osztalékot vett ki a szerződések megkötése óta, mint az az eredeti terveikben szerepelt. A kivett osztalék mértéke jelenleg 144 milliárd forint. A szerződések végéig pedig 70 százalékkal lehet több, mint amit a koncesszorok eredetileg terveztek.
A Koncessziós Tanács a fentiek alapján javasolja, hogy a magyar kormány fontolja meg az M5-ös és az M6-os autópályákra vonatkozó koncessziós szerződések feltételeinek újratárgyalását a magyar állam, valamint a magyar adófizetők érdekeinek érvényesítése érdekében – olvasható a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságának közlésében.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: Mirkó István)
A téma legfrissebb hírei
Tovább az összes cikkhez
Panel vagy tégla: melyikre adnak a bankok könnyebben hitelt?
A hitelfelvételnél a bankok nem az épület szerkezetét nézik.

Nagy Márton: Most a biztosítókon van a sor!
Ha nem tekintenek el a díjak emelésétől a biztosítók, a kormány kész szabályozó eszközökkel beavatkozni.

Használtautó-piac: a hibridek iránt is nő a kereslet
Míg az érdeklődés megnőtt, az átlagárak nagyjából változatlanok maradtak a hibrideknél.

Csak a helyiek érdekei mentén valósulhat meg a települések önvédelme
Nem kötelező semmilyen eszközzel élni, az esetleges intézkedés a helyiek érdekeit nem sértheti.
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en

Orbán Viktor a pilisvörösvári fórumon beszél - élő

Keane a Fradi kispadjára szoruló Varga Barnabás sorsáról beszélt

Molnár Anikó vallomása: „Hogy foglalt-e most a szívem? Igen…"

Magyar Péter most jó keresztényként próbál tetszelegni

Gáspár Zsolti kitálalt a Farm VIP ötödik évadáról: ebben a szereplőben csalódott hatalmasat

Kíméletlenül helyretette Horn Gábort a Faktum: az elemző olyat ferdített Orbánról, amit nem lehetett szó nélkül hagyni

A volt kapitány a játékvezetőről: Egy gazember. Remélem, az összes pénzt gyógyszerre fogja költeni!

Fogyás ketogén diétával: Adrienn 24 kilót adott le a módszernek köszönhetően

Van Gerwen nem lesz ott a vb-n, Littler még a rendező országba sem hajlandó belépni

Arda Güler gólja után Ancelotti üzent a játékosának: Ilyeneket nem csinálhat

Magyar Péter a konklávén

Hogyan halt meg a valóságban Hunyadi János?
Címoldalról ajánljuk
Tovább az összes cikkhez
Panel vagy tégla: melyikre adnak a bankok könnyebben hitelt?
A hitelfelvételnél a bankok nem az épület szerkezetét nézik.

Nagy Márton: Most a biztosítókon van a sor!
Ha nem tekintenek el a díjak emelésétől a biztosítók, a kormány kész szabályozó eszközökkel beavatkozni.

Használtautó-piac: a hibridek iránt is nő a kereslet
Míg az érdeklődés megnőtt, az átlagárak nagyjából változatlanok maradtak a hibrideknél.

Csak a helyiek érdekei mentén valósulhat meg a települések önvédelme
Nem kötelező semmilyen eszközzel élni, az esetleges intézkedés a helyiek érdekeit nem sértheti.