Májusban az ipari termelés volumene 9,4 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, munkanaphatástól megtisztítva a termelés 3,4 százalékkal emelkedett – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb adataiból. A jelentős eltérést a nyers adathoz képest az okozza, hogy 2022 májusában kettővel több munkanap volt, mint az előző év azonos hónapjában. A szezonálisan és munkanappal kiigazított adatok alapján az ipari kibocsátás 2022 áprilisához mérten 1,4 százalékkal nőtt.
A termelés az év első öt hónapjában 5,9 százalékkal nagyobb volt, mint 2021 azonos időszakában.
A szezonálisan és munkanaptényezővel kiigazított ipari kibocsátás májusban az előző hónaphoz viszonyítva 1,4 százalékkal emelkedett.
A várakozásokat meghaladva nőtt az ipari termelés májusban – közölte Suppan Gergely, a Magyar Bankholding vezető elemzője. Az ipari termelés 2020 októberéig teljesen kilábalt a járvány okozta válságból, a további lendületes növekedést azonban a csiphiány fékezte, így a járvány előtti szint közelében, azt kissé meghaladó mértékben ingadozott az ipari termelés, ahonnan az idei év elején határozott lendületet vett – kommentálta az adatokat Suppan Gergely.
Májusban a 2020. áprilisi mélyponthoz képest 69,8 százalékkal nőtt az ipari termelés. A 2015. évi átlaghoz viszonyítva 24,5 százalékkal bővült az ipari termelés, míg 52,2 százalékkal haladja meg a 2010. évi átlagos termelési szintet. Tavaly összesen 9,6 százalékkal bővült az ipari termelés.
A KSH közleménye szerint a bővüléshez a feldolgozóipari alágak többsége hozzájárult. A legnagyobb súlyú járműgyártás kisebb, a számítógép, elektronikai, optikai termék gyártása, valamint az élelmiszer, ital és dohánytermék gyártása nagyobb mértékben emelkedett. Az előző hónapban a 13 feldolgozóipari alágazat közül nyolc mutatott növekedést.
Az autógyárak termelése 2020 októberében már meghaladta a járvány előtti szintet, azonban tavaly átlagosan 20 százalékkal maradt el, így mintegy 5-6 százalékponttal mérsékelte az ipari termelés volumenét. A csiphiány ellenére azonban biztató, hogy a járműgyártás új rendelései, valamint rendelésállománya tartósan kiemelkedő, áprilisban 29,1 százalékkal haladta meg az egy évvel ezelőtti szintet – vélekedik az elemző.
Az autógyártók a szűk beszállítói kapacitások miatt rövid távon elsősorban a drágább, nagyobb profitmarzzsal rendelkező modellek rendeléseit teljesítik, azonban a második fél évtől már javulásra számítanak, egyes beszámolók, konjunktúrafelmérések (Ifo, beszerzésimenedzser-index) szerint az év elején már érezhető volt az ellátási problémák enyhülése. Az ukrajnai háború azonban jelentősen rontja a kilátásokat, amit az Ifo és a ZEW index után már a beszerzésimenedzser-indexek is tükröznek, noha még növekedést jeleznek előre. Az ukrajnai háború, valamint a Covid elleni szigorú kínai lezárások hatására újra felvetette a beszállítói láncok szakadozását, azonban ennél lényegesen nagyobb mértékben rontja a kilátásokat az elszálló infláció és megélhetési költségek, az egyre szigorodó monetáris politikák, amelyek már fokozzák a recessziós aggodalmakat.
Az orosz gázszállítások visszafogása azonban jelentős német ipari szektorokat kényszeríthet leállásra, ami igen súlyos következményekkel járhat.
A német ipari rendelésállományok mindenesetre továbbra is megfelelően magas szinten állnak, így a beszállítói problémák enyhülése azonnal jelentős felpattanást eredményezhetne.
A hazai ipar teljesítménye az elmúlt években élesen elvált a német iparétól, köszönhetően az elmúlt évek számos kapacitásnöveléseinek, a rekordmennyiségű működőtőke-beáramlásnak és a kormány beruházásokat kifejezetten támogató gazdaságpolitikájának – fejtette ki Suppan Gergely.
A következő hónapokban újra növekedési pályára állhatna az ipari termelés, azonban az orosz–ukrán háború számos kockázatot jelenthet. Az Audi – a VW-konszern más tagjaihoz hasonlóan – már bejelentette, hogy ukrán beszállítói problémák miatt vissza kell fognia a termelést, a hazai gyártásban azonban egyelőre csupán a harmadik műszakot érintette, csakúgy, mint a Mercedes hazai gyára esetében, míg az ipar többi részére is egyelőre beláthatatlanok a következmények.
Noha a félvezetőhiány még sokáig fennmaradhat, de fokozatos javulásra lehet számítani, mivel az utóbbi időben csökkent a műszaki cikkek iránti kereslet. A beszállótói láncok szakadozása továbbra is jelentős kockázatot jelenthet, csakúgy, mint az energia árainak elszállása, azonban egyes nyersanyagok, különösen az ipari fémek már meredeken visszaestek a recessziós aggodalmak hatására. A külső keresletet ronthatja az infláció élelmiszer- és energiaárak vezérelte emelkedése a vásárlóerő csökkenésén keresztül. Ugyanakkor továbbra is élénkítheti az ipart a nagyon magas rendelésállomány – áprilisban 28,3 százalékkal állt magasabban az egy évvel ezelőttihez képest –, valamint a készletek feltöltése is, így az év során átmeneti megingások mellett fokozatos élénkülésre számítunk az ipari termelésben, amit az új – főleg az akkumulátorgyártáshoz és autóiparhoz, valamint élelmiszeriparhoz, vegyiparhoz, védelmi iparhoz kapcsolódó – kapacitások várható üzembe helyezése is támogathat – közölte az elemző.
A hazai üzemanyagárak befagyasztása miatt teljes kapacitással működik a hazai olajfinomító, ami némileg ellensúlyozhatja más ágazatok gyengébb teljesítményét. A hazai gazdaság középtávon jelentősen profitálhat a védelmi ipari kapacitások kiépülésével, mivel a hadiipari kiadások szignifikáns növekedése várható a következő években.
Idén bázishatások és új kapacitások üzembe helyezése miatt, de jelentős bizonytalanságok mellett öt-hat százalék körüli növekedésre számít a Magyar Bankholding, a tavalyi 9,6 százalék után.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: Magyar Nemzet)