Elindult a hazai dinnyeszezon

Magyarországon 2600 hektáron termesztenek görög-, négyszáz hektáron sárgadinnyét. A fóliás termesztésnek köszönhetően több héttel kitolható a hazai szezon.

Magyar Nemzet
Forrás: MTI2022. 07. 01. 13:35
null
20210714 KEVERMES DINYYE SZURET HAVRAN ZOLTAN MAGYAR NEMZET Fotó: Havran Zoltán
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elindult a hazai dinnyeszezon, az elmúlt néhány évvel ellentétben jó esély van egy „nagyon pozitív” szezonra – jelentette ki Mártonffy Béla pénteken a Békés megyei Medgyesegyházán tartott szezonnyitó sajtótájékoztatón.

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) országos kertészeti és beszállítóipari osztályának elnöke elmondta, jelenleg Magyarországon 2600 hektáron termesztenek görög-, négyszáz hektáron sárgadinnyét. 

– Békésben 1100 hektáron, a szabolcsi-hajdúsági termőkörzetben nyolcszáz hektáron, a heves-jászságin kétszáz, a tolnai-fejér körzetben háromszáz, Baranyában pedig 180 hektáron termesztenek görögdinnyét. A sárgadinnye termőterületének nagyjából harmada van Bács-Kiskun megyében, a többi Békés, Csongrád-Csanád és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében található – részletezte a távirati iroda tudósítása szerint.

– Bár a termőterület 15 százalékkal csökkent az előző évhez képest (leginkább Békésben és a Nyírségben), a technológiai fejlődésnek és az öntözésnek köszönhetően a hozam stabilizálódott. Görögdinnyéből 130-140 ezer, sárgából 12-15 ezer tonnára számítanak, amellyel a hazai ellátás tökéletesen biztosított – mondta Mártonffy Béla.
Az elnök bizakodóan szólt arról is, hogy megnőtt az érdeklődés és a kereslet a magyar dinnyék iránt a cseh, a német, a lengyel, valamint a balti piacon is. A magyar dinnye legfőbb versenytársa az olasz, spanyol és a görögországi dinnye. A megnövekedett szállítmányozási költségek miatt kevésbé éri meg nagy távolságokra fuvarozni, így visszaszerezhetővé váltak az elvesztett exportpiacok. Ezt segítheti még a Spanyolországban, az Olaszországban és Görögországban tapasztalható mintegy húszszázalékos termeléscsökkenés és az ukrán termelés háború miatti kiesése is – közölte.

Mártonffy Béla kifejtette: a hazai átlagfogyasztás évi tíz kilogramm. Az áruházláncok leginkább a kisebb, öt-nyolc kilogramm közti terményeket keresik; a minidinnye piaca a következő években komoly növekedés előtt áll.

Hangsúlyozta, az áruházláncokkal történő egyeztetések miatt szükség van a szervezettség növelésére; a tavaszi országgyűlési ciklusban komolyan át szeretnék alakítani a termelői értékesítő szervezeteket (tész), mert azok jelenleg – tévesen – elsősorban kereskedelmi funkciót töltenek be.

Göcző Mátyás, a Magyar Dinnyetermelők Egyesületének elnöke hangsúlyozta, a fóliás termesztésnek köszönhetően több héttel kitolható a hazai szezon; az a klímaváltozás miatt nem zárul Lőrinc napján, hanem akár szeptember végéig eltarthat.
– A termelőknek jelentősen megnőttek a költségeik az inputanyagok drágulása és a munkaerőköltség emelkedése miatt, és ezt a fogyasztói áraknak is tükrözniük kell. A szezon második felében sem eshet 179 forint alá a dinnye kilónkénti ára, különben nem lesz jövedelmező a szezon a termelőknek. Ellenkező esetben tovább fog csökkeni a termőterület – figyelmeztetett.

Kozsuch Kornél, a NAK Békés Megyei Szervezetének elnöke szólt arról, hogy a kamarának fontosak a hazai termelők, a promóciót országszerte kóstolókkal és internetes népszerűsítő kampányokkal szeretnék segíteni. Kraller József (Fidesz) polgármester a dinnye egyik fővárosának nevezte Medgyesegyházát. Elmondta, míg 10-15 éve az itt élők körülbelül nyolcvan százaléka foglalkozott dinnyetermesztéssel, mára ez a szám húsz százalék körülire süllyedt a csaknem 3500 lelkes településen.

 

Borítókép: Szüretelik a dinnyét Fotó: Havran Zoltán 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.