Az unióban az elektromos autók töltőpontjainak fele mindössze két országban – Hollandiában (90 000 töltő) és Németországban (60 000) – található, közölte az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) új adatelemzése. Ez a két ország az EU teljes területének kevesebb mint 10 százalékát teszi ki. Az összes töltő másik fele a fennmaradó 25 országban van szétszórva, a régió területének 90 százalékát lefedve. A rangsor élén és alján álló országok közötti különbség óriási.
Hollandiában – amely e téren a legjobb infrastruktúrájú ország – majdnem 1600-szor több töltőpont van, mint Cipruson, ahol mindössze 57. Hazánk a középmezőnyben van 1627 (év eleji adat) nyilvános áramvételezési ponttal. A hollandoknak annyi töltőállomásuk van, mint 23 tagállamnak együttvéve.
Ami az infrastruktúra eloszlását illeti, egyértelmű a megosztottság egyrészt a közép- és kelet-európai országok, másrészt a nyugat-európai országok között. Például egy olyan jelentős ország, mint Románia – amely hétszer nagyobb, mint Hollandia – az EU összes töltőpontjának mindössze 0,4 százalékával rendelkezik. Bár az elmúlt öt évben az EU-ban jelentősen, 180 százalékkal nőtt a töltőpontok száma, a teljes szám (307 000) messze elmarad a szükséges mennyiségtől. A klímacélok teljesítéséhez az elektromos járművek értékesítésének minden uniós országban jelentősen meg kell növekednie. Ahhoz pedig a töltőinfrastruktúra méretének is többszörösét kell kiépíteni.
Borítókép: elektromos töltő Debrecenben (Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt)