A Kelenföld–Pusztaszabolcs vasútvonal felújításának második ütemeként valósult meg a Százhalombatta és Pusztaszabolcs közötti kétvágányú, villamosított pálya teljes átépítése – tette közzé a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF). Ezzel
két évtized után most először épült új nyomvonalon vasúti pályaszakasz a MÁV törzshálózatán.
A Százhalombatta–Pusztaszabolcs vasútvonal a MÁV 40-es számú, Budapest–Pécs vasútvonalának Budapest elővárosában található szakasza, amely a csatlakozó Dombóvár–Kaposvár–Gyékényes vonallal együtt az EU TEN-T törzshálózatának, a Mediterrán korridornak a része.

A vasútvonal kiemelt elővárosi forgalmat bonyolít, emellett néhány jelentős ipartelep áruforgalmának kiszolgálása is a vonalon zajlik. A 15,7 kilométeres szakasz felújításának részeként 12,98 kilométer hosszan teljesen
új nyomvonalon épült ki a kétvágányú pálya, amelynek köszönhetően különválasztható a Magyarország számára kiemelt jelentőségű Mol Dunai Olajfinomítóba érkező és induló szerelvények forgalma.
A Százhalombatta határában, kilencszáz hektáron elterülő üzem területén jelentős kiterjedésű iparvasút, azaz rendező-pályaudvar működik. Nagyságára jellemző, hogy a Mol mozdonyflottája évente mintegy nyolcvanezer tartálykocsit mozgat meg, amelyek egymillió tonna olajterméket visznek a hazai és külföldi piacokra. A tartálykocsikban benzint és a gázolajat, illetve paraffint, pakurát és bitument szállítanak.
A vasúti pálya korszerűsítése a NIF beruházásában két szakaszra bontva valósult meg. A Százhalombatta és Ercsi elágazás közötti, részben új építésű szakaszról már volt szó, azt megelőzően legutóbb az ezredfordulón készült el új nyomvonalon vezetett vasúti pálya hazánkban Zalalövő és Bajánsenye között. Az Ercsi elágazás és Pusztaszabolcs között szintén átépült a 12,2 kilométer hosszú, kétvágányú vasúti vonalszakasz, a kapcsolódó létesítmények korszerűsítésével együtt.
Összesen 33 kilométernyi hézag nélküli vágány épült, ennek következményeként elmarad a vagonok kerekeinek jellegzetes, ütemes kattogása.