Bár a személygépkocsi-gyártást a csiphiány, a szállítási láncok megszakadása, illetve az energiaköltségnek és az alapanyagok árának jelentős emelkedése sújtja, a gyártók mégis jó eredményekről számoltak be az első félévi teljesítményüket illetően.
A kontinens legnagyobb gyártója, a VW-csoport 13 milliárd eurós adózás előtti eredménnyel kiemelkedően teljesített, annak ellenére, hogy az eladások enyhén csökkentek
– tette közzé az Autocar.co.uk. A bevételek két százalékkal, 132,2 milliárd euróra nőttek, és az eredmény az előző év hasonló időszakához képest 16,1 százalékkal emelkedett. És bár a fontos ázsiai piacon 22 százalékos csökkenést jelentettek, ezen belül az elektromosautó-eladások jól alakultak. Az európai–amerikai Stellantis is hasonlóan jó hírekkel szolgált a befektetőinek. A 88 milliárd eurós forgalom 17 százalékos növekedést jelent, a különleges tételektől tisztított eredmény az első fél évre 12,4 milliárd euró, ami 44 százalékos növekedés, és 14,1 százalék az operatív árrés, ami figyelemre méltó szám egy tömeggyártó esetében.
Bár a fenti eredmények meggyőzőek, az európai gyártók helyzete egyáltalán nem irigylésre méltó. Ferdinand Dudenhöffer duisburgi autószakértő, akit a sajtóban rendszeresen autópápának tituláltak, azt nyilatkozta az Automobilwoche.de kérdésére, hogy a németek új autók iránti vásárlási hajlandósága a jövőben csökkenni fog. Dudenhöffer szerint ugyanis
néhány hónap múlva már nem az lesz a gyártók fő problémája, hogy alkatrész hiány van-e, hanem hogy a vásárlók hová tűntek a szalonokból
– közölte a Dudenhöffer vezette, duisburgi székhelyű Center Automotive Research (CAR) a júliusi piaci elemzésében. Az autógyártók úgy vélik, nagyobb veszteség nélkül le tudják dolgozni a felhalmozott rendelésállományukat és el tudják adni az új autókat. Egyre több jel utal azonban arra, hogy a termelés helyreáll, és már megkezdődött a hosszú várólisták gyors csökkenése.
Dudenhöffer szerint a németországi gyártók termelési adatai azt mutatják, hogy
májusban és júniusban 21 százalékkal több autó gördült le a szerelősorokról, mint az előző év azonos időszakában.
Jelenleg alig van vásárlásösztönző akció az új autók piacán, így a nettó árak a legmagasabb szinten vannak – jelentették a CAR szakértői. Emellett a következő hónapokban további áremelésekre is számítani kell. Ez különösen igaz az elektromos autókra, mivel a lítium, a nikkel és az akkumulátorok gyártásához szükséges egyéb nyersanyagok már jelentősen megdrágultak. Mindezek azt eredményezhetik majd, hogy jelentősen visszaesik az érdeklődés az új autók iránt Európában.
Borítókép: új autók várnak szállításra Lipcsében (Fotó: AFP/Jens Wolf)