Újra a vevő lehet az úr az autópiacon

Hosszú várakozási idők, magas árak, jó autógyári profitok jellemezték az idei első fél évet Európában. Mindez azonban nem tart már soká: a német autópápa szerint eljön az idő, amikor több lesz az eladó autó, mint amennyire vevő akad.

2022. 08. 02. 10:05
Porsche factory
7365330 Fotó: JENS WOLF
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a személygépkocsi-gyártást a csiphiány, a szállítási láncok megszakadása, illetve az energiaköltségnek és az alapanyagok árának jelentős emelkedése sújtja, a gyártók mégis jó eredményekről számoltak be az első félévi teljesítményüket illetően. 

A kontinens legnagyobb gyártója, a VW-csoport 13 milliárd eurós adózás előtti eredménnyel kiemelkedően teljesített, annak ellenére, hogy az eladások enyhén csökkentek 

– tette közzé az Autocar.co.uk. A bevételek két százalékkal, 132,2 milliárd euróra nőttek, és az eredmény az előző év hasonló időszakához képest 16,1 százalékkal emelkedett. És bár a fontos ázsiai piacon 22 százalékos csökkenést jelentettek, ezen belül az elektromosautó-eladások jól alakultak. Az európai–amerikai Stellantis is hasonlóan jó hírekkel szolgált a befektetőinek. A 88 milliárd eurós forgalom 17 százalékos növekedést jelent, a különleges tételektől tisztított eredmény az első fél évre 12,4 milliárd euró, ami 44 százalékos növekedés, és 14,1 százalék az operatív árrés, ami figyelemre méltó szám egy tömeggyártó esetében.

Új motor készül a Stellantis - korábban Opel - szentgottgárdi gyárában Fotó: MTI/Varga György

Bár a fenti eredmények meggyőzőek, az európai gyártók helyzete egyáltalán nem irigylésre méltó. Ferdinand Dudenhöffer duisburgi autószakértő, akit a sajtóban rendszeresen autópápának tituláltak, azt nyilatkozta az Automobilwoche.de kérdésére, hogy a németek új autók iránti vásárlási hajlandósága a jövőben csökkenni fog. Dudenhöffer szerint ugyanis 

néhány hónap múlva már nem az lesz a gyártók fő problémája, hogy alkatrész hiány van-e, hanem hogy a vásárlók hová tűntek a szalonokból 

– közölte a Dudenhöffer vezette, duisburgi székhelyű Center Automotive Research (CAR) a júliusi piaci elemzésében. Az autógyártók úgy vélik, nagyobb veszteség nélkül le tudják dolgozni a felhalmozott rendelésállományukat és el tudják adni az új autókat. Egyre több jel utal azonban arra, hogy a termelés helyreáll, és már megkezdődött a hosszú várólisták gyors csökkenése.

Dudenhöffer szerint a németországi gyártók termelési adatai azt mutatják, hogy 

májusban és júniusban 21 százalékkal több autó gördült le a szerelősorokról, mint az előző év azonos időszakában. 

Jelenleg alig van vásárlásösztönző akció az új autók piacán, így a nettó árak a legmagasabb szinten vannak – jelentették a CAR szakértői. Emellett a következő hónapokban további áremelésekre is számítani kell. Ez különösen igaz az elektromos autókra, mivel a lítium, a nikkel és az akkumulátorok gyártásához szükséges egyéb nyersanyagok már jelentősen megdrágultak. Mindezek azt eredményezhetik majd, hogy jelentősen visszaesik az érdeklődés az új autók iránt Európában.

Borítókép: új autók várnak szállításra Lipcsében (Fotó: AFP/Jens Wolf)

 





 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.