A Magyar Nemzeti Bank (MNB) folyamatosan nyomon követi és elemzi a banki ügyfelek által fizetett pénzforgalmi díjak alakulását. Az jegybank 2021-es díjkimutatások adatainak felhasználásával készült tájékoztatója alapján megállapítható, hogy a számlacsomag tudatos megválasztásával jelentősen csökkenthetők a számlavezetési költségek.
A bankszámlaköltségek csökkentésében az ügyfelek számára nagy segítséget jelent az évente kézhez kapott díjkimutatás, amit idén január végéig megkapott minden ügyfél, és ami tartalmazza a bankszámlához kapcsolódó valamennyi lényeges költséget részletes bontásban.
A kötelezően kiküldött díjkimutatás a netbankban legtöbbször a számlakivonatok, dokumentumok, kivonatok vagy a szerződések menüpont alatt találja meg az ügyfél – figyelmeztet a jegybank keddi közleménye. Amennyiben egyik helyen sem található a tájékoztató, és levél sem érkezett erről, érdemes felkeresni a bank ügyfélszolgálatát. Számos ügyfelet érhet meglepetés, amikor szembesül azzal, hogy mennyit fizet olyan szolgáltatásért, amelyet olcsóbban is elérhetne.
Az MNB-hez érkezett adatok alapján az ügyfelek több mint negyede 6000 forintnál is többet fizetett a bankkártyaszolgáltatásért, pedig a legtöbb banknál már elérhető évi 3-4000 forintért is bankkártya. Sem bolti, sem online vásárlások esetében nincs különbség a különböző típusú kártyák használati lehetőségei között, így ezzel évente több ezer forintot lehet spórolni.
Az sms-szolgáltatásért fizetett átlagos éves díj 6390 forint körül alakult. Azonban van, aki havonta fizet ennyit, és több száz ezer ügyfél esetében az sms-ekért fizetett díj meghaladta az évi 20 000 forintot. Az sms-eket legtöbbször kiválthatja az általában ingyenes mobilértesítés (push üzenet).
A legnagyobb költségmegtakarítás akkor érhető el, ha mindenki a fizetési szokásainknak leginkább megfelelő számlacsomagot választja, és a különböző szolgáltatásokat tudatosan veszi igénybe.
Ebben segítséget nyújt a Magyar Nemzeti Bank megújult bankszámlaválasztó programja. A kalkulált eredmények alapján mindenki megtalálhatja a
fizetési szokásaihoz leginkább illeszkedő számlacsomagot.
Ha jelentős, akár több ezer forintnyi eltérés van a legkedvezőbb számlacsomagok és az ügyfél saját számlacsomagja között, érdemes számlacsomagot váltani, amely akár 13 munkanap alatt lehetséges az egyszerűsített bankváltás segítségével.
Erről további információk elérhetőek az MNB fogyasztóvédelmi honlapján, a Pénzügyi Navigátor oldalon.
A bankok többségénél már van lehetőség online számlanyitásra is, így akár fél óra alatt elintézhető a számlaváltás úgy, hogy nem kell felkeresni sem a régi, sem az új számlavezető bank fiókját.
(A témában megjelent szakmai cikk az alábbi linken érhető el)
Borítókép: illusztráció (Fotó: Kurucz Árpád)