Meglehetősen eltérő kerékpár-biztosítások vannak a piacon

A baleseti statisztikákból is kiderül, hogy egyre gyakoribbak a kétkerekűek az utakon.

Horváth Éva
2023. 05. 17. 18:02
Buzsáki Virág kerékpár hegyikerékpár
Fotó: Facebook/Buzsáki Virág
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Noha a hazai lakosság 40 százaléka használ legalább heti gyakorisággal kerékpárt, e járművekre továbbra sem egyszerű az igényeknek megfelelő biztosítást találni a hazai kínálatban. Az érintett biztosítók többsége csupán más vagyonbiztosításokhoz (főként lakásbiztosításhoz) kapcsolt kiegészítő biztosításként nyújt védelmet a biciklikre, az egyes termékek kizáró feltételei pedig jelentősen eltérnek. A kategória legértékesebb eszközeire, az elektromos kerékpárokra és rollerekre ugyanakkor mindössze három éve köthető egyáltalán biztosítás – derül ki a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) elemzéséből.

 

A járvány miatt jelentősen megnőtt a kétkerekűek forgalma

A Magyar Kerékpárosklubnak a Mediánnal végzett reprezentatív kutatási adatai szerint 2022-re négy év alatt országosan 38-ról 40 százalékra, Budapesten 16-ról 20 százalékra nőtt a kerékpárjukat legalább heti rendszerességgel használók száma. Az egyesület adatai szerint 2020-ban, a pandémia kitörését követően 15 százalékkal nőtt a kerékpáros-forgalom a fővárosban, és a 2022-es mérések is azt mutatják, hogy a bicikliző budapestiek a korlátozások teljes feloldását követően is nyeregben maradtak.

Az egyre gyakoribb kerékpáros jelenlét az utakon a baleseti statisztikákban is tetten érhető: a KSH adatai szerint az elmúlt években a közúti balesetek halálos áldozatainak, illetve a személyi sérüléses balesetek okozóinak is nyolc–tíz százaléka volt biciklis. Mind baleset-, mind felelősségbiztosítási szempontból indokolt tehát a biztosítási védelem.

Eközben jelentősen növekedett az új kerékpárok átlagára is: a középkategóriát képviselő modellek 250–300 ezer forint közötti áron kaphatók, az elektromos rollerek ára is 200–250 ezer forinttól kezdődik, egy-egy jobb e-kerékpár árcéduláján pedig már könnyen hétjegyű összeget találhatunk. A bicikli tehát egyre inkább olyan vagyontárggyá válik, amelyet célszerű lopás vagy károsodás ellen biztosítani.

 

Főként lakáskonstrukciókhoz kapcsolódik a kerékpárok biztosítása

Noha léteznek a piacon külön kerékpárokra kidolgozott biztosítások is, a biztosítók többségénél más vagyonbiztosításhoz, elsősorban lakásbiztosításhoz kapcsolt kiegészítő biztosítás megkötésével szerezhető biztosítási fedezet erre a járműre.

Míg az önálló kerékpár-biztosítás esetében a legmagasabb csomag választásával akár 250 ezer forintos kártérítési fedezethez juthat hozzá a biztosított, a kerékpáros kiegészítő biztosítások esetében – bár itt is többféle csomag válaszható – a kártérítés felső határa jó eséllyel nem éri el a biztosításba bevont jármű értékét. Egyes biztosítóknál ez az összeg nem haladja meg az 50 ezres szintet sem. A térítés felső határát köthetik az alkalmazott kerékpárzár biztonsági fokozatához is. A kapcsolódó baleseti térítések összege is jellemzően jóval az önálló baleset-biztosítási limitek alatt marad.

A kártérítésnek általában feltétele a kerékpár megfelelő lezárása, és rendelkezni kell a vételt igazoló számlával vagy garancialevéllel. Emellett gyakori a tíz évnél idősebb járművek kizárása is.

„Számos kapcsolódó feltételben szolgáltatásonként jelentős eltérések tapasztalhatók – hívja fel a figyelmet Cselovszki Zsolt, a FBAMSZ elnökségi tagja. – Például éjszaka szabadban hagyott kerékpárra általában lezárt állapotban sem terjed ki a fedezet, a biztosítók pedig ezt az időszakot is eltérően számíthatják. A kapcsolódó baleset- és felelősségbiztosítási szolgáltatások egyes módozatoknál eleve a csomag részei, másoknál külön kiegészítőként köthetők meg. Az eltérő szempontok megfelelő összehasonlítását, az egyedi igények megfelelő érvényesítését ezért célszerű felkészült biztosításközvetítő szakemberre bízni.”

Electric,Scooters,On,The,Sidewalk,In,San,Antonio,Texas, roller, illusztráció, lime
A kapcsolódó telefonos applikációnak nem csupán a megkötéskor, hanem a megfelelő mértékű kártérítés megítélésekor is fontos szerepe van. Fotó: FreezeFrames

2020 óta már az elektromos kétkerekűek sem maradnak ki

Az eddig tárgyalt biztosítások közös jellemzője, hogy elektromos kerékpárokra nem köthetők. A koronavírus-járvány első szakaszában ugyanakkor megjelent az első biztosítás az elektromos kerékpárokra és rollerekre, amelyet kizárólag online lehet megkötni. A kapcsolódó telefonos applikációnak nem csupán a megkötéskor, hanem a megfelelő mértékű kártérítés megítélésekor is fontos szerepe van: amennyiben az eltűnés előtt a tulajdonos nem tölti fel a leparkolt járműről készített fényképet, a biztosító 15 helyett 50 százalékos önrésszel téríti csupán a rongálási vagy lopáskárt. Roller esetében pedig csakis zárt helyről történő eltulajdonítás esetén jár a kártérítés. Az alkalmazás kedvező tulajdonsága ugyanakkor a testreszabhatóság: a kívánt fedezeti körnek megfelelően három biztosítási csomag közül lehet választani, és az app lehetőséget ad a vagyonbiztosítás mellé baleset- és felelősségbiztosítási fedezet megszerzésére is.

Fontos tudni, hogy amennyiben az elektromos kerékpár motorjának teljesítménye meghaladja a 300 W-ot, vagy a motor a pedáltól függetlenül is képes önállóan hajtani a járművet, illetve a jármű 25 km/óránál nagyobb sebesség elérésére képes, a jármű besorolása már segédmotoros kerékpár, amelyre kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kell kötni. Vezetéséhez szükség van vezetői engedélyre, és üzemeltetése során védőfelszerelést (bukósisakot) kell alkalmazni.   
Borítókép: Illusztráció (Forrás: Facebook/Buzsáki Virág) 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.