Noha a hazai lakosság 40 százaléka használ legalább heti gyakorisággal kerékpárt, e járművekre továbbra sem egyszerű az igényeknek megfelelő biztosítást találni a hazai kínálatban. Az érintett biztosítók többsége csupán más vagyonbiztosításokhoz (főként lakásbiztosításhoz) kapcsolt kiegészítő biztosításként nyújt védelmet a biciklikre, az egyes termékek kizáró feltételei pedig jelentősen eltérnek. A kategória legértékesebb eszközeire, az elektromos kerékpárokra és rollerekre ugyanakkor mindössze három éve köthető egyáltalán biztosítás – derül ki a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) elemzéséből.
A járvány miatt jelentősen megnőtt a kétkerekűek forgalma
A Magyar Kerékpárosklubnak a Mediánnal végzett reprezentatív kutatási adatai szerint 2022-re négy év alatt országosan 38-ról 40 százalékra, Budapesten 16-ról 20 százalékra nőtt a kerékpárjukat legalább heti rendszerességgel használók száma. Az egyesület adatai szerint 2020-ban, a pandémia kitörését követően 15 százalékkal nőtt a kerékpáros-forgalom a fővárosban, és a 2022-es mérések is azt mutatják, hogy a bicikliző budapestiek a korlátozások teljes feloldását követően is nyeregben maradtak.
Az egyre gyakoribb kerékpáros jelenlét az utakon a baleseti statisztikákban is tetten érhető: a KSH adatai szerint az elmúlt években a közúti balesetek halálos áldozatainak, illetve a személyi sérüléses balesetek okozóinak is nyolc–tíz százaléka volt biciklis. Mind baleset-, mind felelősségbiztosítási szempontból indokolt tehát a biztosítási védelem.
Eközben jelentősen növekedett az új kerékpárok átlagára is: a középkategóriát képviselő modellek 250–300 ezer forint közötti áron kaphatók, az elektromos rollerek ára is 200–250 ezer forinttól kezdődik, egy-egy jobb e-kerékpár árcéduláján pedig már könnyen hétjegyű összeget találhatunk. A bicikli tehát egyre inkább olyan vagyontárggyá válik, amelyet célszerű lopás vagy károsodás ellen biztosítani.
Főként lakáskonstrukciókhoz kapcsolódik a kerékpárok biztosítása
Noha léteznek a piacon külön kerékpárokra kidolgozott biztosítások is, a biztosítók többségénél más vagyonbiztosításhoz, elsősorban lakásbiztosításhoz kapcsolt kiegészítő biztosítás megkötésével szerezhető biztosítási fedezet erre a járműre.
Míg az önálló kerékpár-biztosítás esetében a legmagasabb csomag választásával akár 250 ezer forintos kártérítési fedezethez juthat hozzá a biztosított, a kerékpáros kiegészítő biztosítások esetében – bár itt is többféle csomag válaszható – a kártérítés felső határa jó eséllyel nem éri el a biztosításba bevont jármű értékét. Egyes biztosítóknál ez az összeg nem haladja meg az 50 ezres szintet sem. A térítés felső határát köthetik az alkalmazott kerékpárzár biztonsági fokozatához is. A kapcsolódó baleseti térítések összege is jellemzően jóval az önálló baleset-biztosítási limitek alatt marad.
A kártérítésnek általában feltétele a kerékpár megfelelő lezárása, és rendelkezni kell a vételt igazoló számlával vagy garancialevéllel. Emellett gyakori a tíz évnél idősebb járművek kizárása is.
„Számos kapcsolódó feltételben szolgáltatásonként jelentős eltérések tapasztalhatók – hívja fel a figyelmet Cselovszki Zsolt, a FBAMSZ elnökségi tagja. – Például éjszaka szabadban hagyott kerékpárra általában lezárt állapotban sem terjed ki a fedezet, a biztosítók pedig ezt az időszakot is eltérően számíthatják. A kapcsolódó baleset- és felelősségbiztosítási szolgáltatások egyes módozatoknál eleve a csomag részei, másoknál külön kiegészítőként köthetők meg. Az eltérő szempontok megfelelő összehasonlítását, az egyedi igények megfelelő érvényesítését ezért célszerű felkészült biztosításközvetítő szakemberre bízni.”
2020 óta már az elektromos kétkerekűek sem maradnak ki
Az eddig tárgyalt biztosítások közös jellemzője, hogy elektromos kerékpárokra nem köthetők. A koronavírus-járvány első szakaszában ugyanakkor megjelent az első biztosítás az elektromos kerékpárokra és rollerekre, amelyet kizárólag online lehet megkötni. A kapcsolódó telefonos applikációnak nem csupán a megkötéskor, hanem a megfelelő mértékű kártérítés megítélésekor is fontos szerepe van: amennyiben az eltűnés előtt a tulajdonos nem tölti fel a leparkolt járműről készített fényképet, a biztosító 15 helyett 50 százalékos önrésszel téríti csupán a rongálási vagy lopáskárt. Roller esetében pedig csakis zárt helyről történő eltulajdonítás esetén jár a kártérítés. Az alkalmazás kedvező tulajdonsága ugyanakkor a testreszabhatóság: a kívánt fedezeti körnek megfelelően három biztosítási csomag közül lehet választani, és az app lehetőséget ad a vagyonbiztosítás mellé baleset- és felelősségbiztosítási fedezet megszerzésére is.
Fontos tudni, hogy amennyiben az elektromos kerékpár motorjának teljesítménye meghaladja a 300 W-ot, vagy a motor a pedáltól függetlenül is képes önállóan hajtani a járművet, illetve a jármű 25 km/óránál nagyobb sebesség elérésére képes, a jármű besorolása már segédmotoros kerékpár, amelyre kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kell kötni. Vezetéséhez szükség van vezetői engedélyre, és üzemeltetése során védőfelszerelést (bukósisakot) kell alkalmazni.
Borítókép: Illusztráció (Forrás: Facebook/Buzsáki Virág)