Válságállónak tűnik a női higiénés piac, mind az intim betétek, mind pedig a tamponok eladása folyamatosan növekszik – derült ki a P&G csömöri gyárának bemutatásakor a Vg.hu tudósítása szerint. A gyártóbázis szinte egyszerre növekedett a piaci igényekkel és a cégcsoport gyártási optimalizálásával – mondta Márta László gyárigazgató, aki sokáig egy ukrán gyárat vezetett.

Fotó: Procter & Gamble
A központot 1991-ben hozták létre nagyjából 200 munkavállalóval. Akkoriban még csak gyermekpelenkákat készítettek, majd amikor megérkezett Magyarországra az intim higiénés gyártósor, a bázis munkaerőlétszáma több mint a háromszorosára nőtt. Jelenleg 1300 munkavállaló dolgozik Csömörön, és a cég Always, Naturella, Tampax, Discreet márkáinak 450 különböző változatát készítik. A gyár Európán kívül jelen van még Japánban, Kínában, az Amerikai Egyesült Államokban, Közép- és Dél-Amerikában, valamint Ausztráliában és Új-Zélandon. Jelentős a kibocsátása, de a cég ezt érzékeny információként nem kívánta nyilvánosságra hozni.
Azt azonban érzékeltették, hogy az Egyesült Államokon kívül szinte minden nő a Magyarországon gyártott Tampax terméket használja a nehezebb napokon, a gyár kibocsátása napi szinten kétmilliárd felhasználó életét könnyíti meg.
A cég itthon az Always márkával több mint 50 százalékos részesedéssel piacvezetőnek számít az intim higiénés területen, de például tamponban a versenytárs sokkal erősebb. A Tampax hazai részesedése nyolc százalék körüli, de a cég most nagyon erősen dolgozik a markánsabb megjelenéssel a pozíciójának javításán. Van némi keresnivalója a piacon, például Portugáliában egy évtizedes munkával sikerült megverni a versenytársat. (A nagy eltérés abban rejlik, hogy a J&J o.b.-ja natúr, ujjal felhelyezhető tampon, míg a P&G egy eddig műanyag, most már papírból készült eszközzel segít annak érdekében, hogy a kúp ne érintkezzen a kézzel. Azokban az országokban, ahol a nők a „piacra lépésük” pillanatában ezzel találkoznak, ott az applikátoros termék vezet, mindenhol máshol a versenytárs.)
Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy a piac jellemzően az intimbetétek felé billent. Itthon a piaci forgalom 75 százalékát a betétek teszik ki, és mindössze 20 százalékot a tamponok. A maradék öt százalék az alternatív eszközöké.
Ez utóbbiak is egyre sikeresebbek főleg a fiatal korosztálynál, mivel ők hajlandók más megoldásokat keresni a menstruációs kényelmetlenségek megoldására. Persze erre is van válasza a P&G-nek, amelyhez a csömöri gyárnak is van köze. Elsőként az angol piacon vezették be (még tesztjelleggel) a mosható, többször használható intim higiénés fehérneműt (hivatalosabb, de unszimpatikusabb nevén pelenkát), ami nem más, mint egy slim fit, elasztikus, selyem hatású bugyi, amely alul nedvszívó betéttel varrott. Ezt a terméket egyelőre itthon csomagolják, de ha a kereslet beindul, van rá lehetőség, hogy a gyártósor Magyarországra kerüljön. Ez a termék egyelőre ingoványos terület, hiszen a női higiénét ötvözi a fehérneműdivattal, és a P&G nem a női konfekcióiról ismert.