Mint ismert, Lázár János építési és közlekedési miniszter javaslatát elfogadta Karácsony Gergely főpolgármester.
Lényeges szempont az is, hogy a megállapodás értelmében a Budapest-bérlet változatlanul érvényes marad a főváros egész területén a BKK mellett a MÁV, a Volán és a HÉV járatain is. Mindegyik bérletet mindkét fél árusítja majd minden értékesítési csatornáján.
Kormányzati közbenjárás hatására március elsejétől a fővárosi közösségi közlekedésben is használható az ország- és vármegyebérlet.
A korábbi, számos vitára okot adó költségalapú elszámolás helyett a kormány és a főváros a Budapest-bérletből, a Pest vármegyei bérletből és az országbérletből származó bevételt, valamint az ahhoz kapcsolódó menetdíj-kiegészítést – az adott érvényességi terület sajátosságaihoz igazodóan – teljesítményarányosan osztja meg. Az eddig a Fővárosi Önkormányzatot illető évi 12 milliárd forint normatív költségvetési támogatás helyett 2024-től olyan rendszert alakítanak ki, amely egyaránt szolgálja a budapesti és az agglomerációs közösségi közlekedés bevétellel nem fedezett költségeinek megtérülését.
Ezzel a szakminisztérium és a főváros lezárja a tavaly év végén megszűnt korábbi agglomerációs megállapodással kapcsolatos elszámolási vitákat is.
A Fővárosi Önkormányzat agglomerációs költségtérítés címen, 2022–2023-as elszámolásként 5,57 milliárd forintot fizet a MÁV-nak.
Nyertesek az agglomerációból ingázók, mert 75 ezer felnőttnek közel 10 ezer forinttal, 85 ezer nagydiáknak pedig közel 3500 forinttal kerül majd kevesebbe havonta a közlekedés – emelte ki a mai Kormányinfón a Miniszterelnökséget vezető miniszter. Gulyás Gergely hangsúlyozta:
továbbá nyertesek az agglomerációban élő 14 év alatti kisdiákok, hiszen nekik teljesen ingyenessé válik a közlekedésük, a 200 ezer 14 év feletti budapesti nagydiák, mert 3450 forint helyett ezután 945 forintért utazhatnak havonta, s nyertes az a 350 ezer budapesti felnőtt is, aki egyetlen vármegyebérlettel ezentúl a városban és annak határain túl is szabadon utazhat.
Szintén a közlekedéssel kapcsolatos eredmény, hogy a MÁV–Volán-csoport munkavállalóit tömörítő kilenc reprezentatív érdekképviseletből hét már hétfőn elfogadta a kormányzati béremelési ajánlatot, később pedig a Közúti Közlekedési Szakszervezet és a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet is jelezte, hogy aláírja a megállapodást, azaz létrejött a bérmegállapodás minden szakszervezettel.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)